Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vorig jaar toerde Khanate al door Europa. In Rotterdam vond het optreden plaats op een schitterende locatie: een vrijwel geheel lege verdieping van het pakhuis Las Palmas. De holle leegte paste precies bij de post-apocalyptische visioenen van Khanate. Wat muzikaal gezien opviel was dat de band er in slaagde het album behoorlijk getrouw te reproduceren, iets dat gezien de aard van de muziek niet vanzelfsprekend is. De tempo's zijn zo laag dat tellen onbegonnen werk lijkt en het gitaar- en basgeluid bestaat voor een groot deel uit lastig te controleren feedback. Een extreem geconcentreerde O'Malley stond dan ook het hele concert stijf tegen zijn stacks aan, de blik strak gericht op drummer Tim Wyskida en bassist James Plotkin. O'Malley zelf daar over: "Bij Khanate staat inderdaad vast wat we gaan spelen, Sunn O))) is meer vloeiend, alhoewel wel gebaseerd op vaststaande thema's. Voor pure improvisatie mis ik het talent. Bij beide acts gaan we uit van visuele aanwijzingen, waarvoor we naar elkaar kijken, terwijl de meeste rock- en metalbands natuurlijk naar het publiek toe staan."
"Ik heb mijn gitaarspel over een lange periode ontwikkeld, dus de controle is er, alhoewel ik er soms nog echt wel mee worstel. Technisch ben ik een vrije beperkte gitarist, daarom vind ik het leuk om de hele fysiologie van geluid en versterkers mee te nemen. Kiften met het geluid vind ik een van de meest interessante dingen om te doen en ik word er ook nog steeds beter in."
Nou is O'Malley ook een metalhead, die zelfs een aantal jaar een tijdschrift uitgaf onder de titel Descent. Daarin documenteerde hij met name de blackmetalexplosie van begin jaren negentig. Komt dan af en toe niet eens de behoefte op gewoon eens los te gaan op een lekkere riff? "Ik luister nog steeds veel naar metal en ik wilde ook een deathmetalband oprichten. Maar wel een Celtic Frost/Darkthrone-achtige band. Zoiets als Morbid Angel is te moeilijk voor me. Maar het gaat er toch vooral om hoe je de muziek waarnaar je luistert absorbeert. Hoe verwerk je je invloeden? Ik ben wel beschuldigd van 'fan spel', er zou teveel Keiji Haino en Buzz Osbourne (The Melvins) in mijn gitaarspel doorklinken. Ik wil mijn invloeden ontstijgen en streef naar puurheid. In doom maakt 90% van de bands een of twee platen in de stijl van dat moment. Maar dat is dus emulatie, ze kunnen zich vanaf daar niet verder ontwikkelen."
Waar Khanate een duidelijk aparte identiteit heeft, daar is het muzikale verschil tussen andere projecten van O'Malley minder duidelijk. De nummers van de Ginnungagap e.p. 1000% Downer hadden bijvoorbeeld niet misstaan op Sunn O)))'s White 2. O'Malley: "Als metalhead ben ik opgegroeid met het idee dat elke groep mensen hoort te opereren onder een eigen naam. De kern van Sunn O))) is Greg Anderson samen met mij en Ginnungagap is in de basis een solo-project, waarin ik zelf de enige constante factor ben. Elke groep mensen heeft dan weer zijn eigen chemie."
Kubrick
Van origine is O'Malley grafisch ontwerper. Hij ontwerpt dan ook de hoezen van de platen waar hij op meespeelt. Zijn open ontwerpen met heldere kleuren zijn een verademing in de metalwereld, waarin slechte smaak en edelkitsch vaak hoogtij vieren. De iconografie van de metal laat hij daarbij niet helemaal los, maar hij geeft er wel een originele interpretatie aan.
Een mooi voorbeeld is de recente heruitgave van Sunn O)))'s eerste plaat, The GrimmRobe Demos met op de hoes een gestileerd bos met een maan erboven. De mooie uitvoering is een van de redenen dat de gelimiteerde oplagen vaak in no-time uitverkocht zijn. Een flink deel daarvan duikt korte tijd
later dan op op eBay, waar er woekerprijzen voor betaald worden. O'Malley en Anderson, op wiens Southern Lord de meeste platen verschijnen zijn hier niet blij mee. De heruitgave van The GrimmRobe Demos wordt niet voor niets verkocht voor een speciale 'fuck eBay' prijs. Volgens O'Malley zijn de kleine oplagen handig uit financieel oogpunt. Van zijn muziek leven kan hij namelijk niet. "Maar gecombineerd met mijn ontwerpwerk lukt het wel. Ik hoef nu niet meer elke dag naar een baan te gaan. Nou heb je in de reclame, waar ik eerst werkte, ook wel vrij veel ruimte. Tenminste, als je het overtuigend kan brengen. Je ontwikkelt er een hoop communicatieve vaardigheden."
De abstracte, dreigende muziek van Sunn O))) of Ginnungagap lijkt uitermate geschikt voor de soundtrack van horrorfilms van een regisseur als David Cronenberg. O'Malley zelf ziet het ook wel: "Ik ben ontzettend visueel ingesteld wat betreft muziek, in hoe ik het beleef. Ik zie er structuren in. Daarom vind ik Sunn O))) ook geen echte ambient, daarvoor zit er teveel structuur. Live zeker. Sunn O))) live, dat is fucking riffs!" "Tijdens de opnames van de White 1 en 2 keken we veel naar Kubrick-films. Rex Ritter, een van de muzikanten op die albums, is namelijk een echte filmkenner die tijdje een filmhuis in Seattle heeft gehad." Er is ook een videoclip voor het Khanate-nummer 'Dead', maar daar heeft O'Malley weinig mee te maken gehad. "Zanger Alan Dubin is van beroep video-editor en die heeft die clip gemaakt en geloof ik ook opgestuurd naar een aantal festivals."
Eekhoorns
Het succes van Sunn O))) en Khanate leidt onvermijdelijk ook tot een backlash. Die kwam na een groot stuk over experimentele metal in The Wire, de bijbel voor de avant-garde liefhebber, waarin vooral projecten waar O'Malley bij betrokken is genoemd werden. Veel mensen vonden dat een beetje teveel van het goede.
"Dat stuk was de mening van de schrijver, niks meer. Maar dan treedt dat achterlijk underground ding in werking, waarbij mensen zich gaan gedragen als eekhoorns die een boom met veel nootjes hebben gevonden. 'Mijn nootjes, mijn nootjes, afblijven!' We hebben de mensen van The Wire ontmoet toen we op een festival dat ze hadden georganiseerd speelden en ze waren heel aardig. Helemaal niet de pretentieuze sikwrijvers die je zou verwachten. Ze schrijven wel een beetje academisch, maar ik vind het wel de beste manier om over muziek te schrijven."
Het wijst er wel op dat O'Malley's projecten een gemêleerd publiek aanspreken. O'Malley daarover: "Dat is cool. Wat ze bindt is dat het allemaal muziekfanaten zijn. De muziek die ik maak is niet iets wat je meteen aanspreekt, je moet er geduld voor hebben om het te doorgronden." En je kan er bovendien tijden mee zoet zijn, want gevraagd naar wat er allemaal op stapel staat antwoord O'Malley: "Binnenkort komt de nieuwe Khanate e.p. uit, nou ja, e.p., hij duurt dik veertig minuten. De nieuwe Sunn O))) gaat Black 1 heten en wordt weer minder ambient dan de Whites. Verder komt er ook nog een nieuwe Ginnungagap uit."
Sunn O))) speelt op de volgende lokaties:
22/03 NL - Utrecht, Rumor Festival (De Helling)
23/03 NL - Groningen, Vera
03/04 B - Antwerpen, CC Luchtbal
08/04 B - Brussel, Domino Festival (AB Club)
09/04 NL - Tilburg, Roadburn Festival (013)
25/06 B - Hasselt, Kunstencentrum België (+Wolf Eyes)
28/06 NL - Amsterdam, Paradiso (+Lugubrum)
01/07 DK - Roskilde Festival
Selectieve discografie
Ginnungagap
» Return To Nothing (Misanthropic Agenda/Conspiracy, 2004)
» 1000% Downer(EP) (eigen beheer, 2004)
» Remeindre (Latitudes, 2005)
Khanate
»Capture & Release (Hydrahead/Conspiracy, 2005)
» Things Viral (Southern Lord/Konkurrent, 2003)
» No Joy (Remix) (Load, 2003)
» Khanate (Southern Lord/Konkurrent, 2002)
Lotus Eaters
»Mind Control For Infants (Neurot/Conspiracy, 2003)
Sunn O)))
»The Grimm Robe Demos (Southern Lord/Konkurrent, 2005)
»White2 (Southern Lord/Konkurrent, 2004)
»White1 (Southern Lord/Konkurrent, 2003)
Teeth Of Lions Rule The Divine
»Rampton (Southern Lord/Konkurrent, 2002)
http://www.kindamuzik.net/interview/stephen-o-malley/stephen-o-malley-ik-wil-mijn-invloeden-ontstijgen/8923/
Meer Stephen O\'Malley op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/stephen-o-malley
Deel dit artikel: