Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met een concert van een hiphopgrootheid is het altijd afwachten. Het optreden is briljant, of de MC struikelt over zijn flows door de hoeveelheid wiet die in de coffeeshop is weggepaft, of hij komt helemaal niet opdagen. Twee uur later dan gepland betreedt Busta Rhymes wel degelijk het podium van de Heineken Music Hall. Met 'Make It clap' zet hij meteen de toon voor de avond. Het zal een nacht van zijn eigen raggarapklassiekers worden. Sinds een jaar zonder de karakteristieke, zwiepende dreadlocks en met zijn vaste begeleider MC Spliff Star begint Rhymes aan een concert voor een halfvolle zaal.
Met de release van zijn zevende album The Big Bang lijkt na de overstap naar een nieuwe platenmaatschappij een nieuw tijdperk voor Rhymes aangebroken. Op de door Dr. Dre's Aftermath Entertainment geproduceerde cd werken onder meer Kelis, Stevie Wonder en La Toya Jackson mee. De rauwheid en eigenaardigheid van zijn eerste groep Leaders Of The New School en zijn eigen Flip Mode Squad zijn op deze plaat vervangen door een gladde, bekende sound.
In Amsterdam lijkt Rhymes graag weer grommend te willen rappen zoals vroeger. De direct herkenbare nummers 'Break Ya Neck' en 'Dangerous' worden samen met Spliff opgevoerd. Bijna al zijn eerdere singles komen even voorbij. Geen nummer wordt opgebouwd, noch afgemaakt. De helft van het publiek, moe van het wachten, is er op de stoelen achterin de zaal bij gaan zitten. "Move girl. Like your ass is on fire". Busta kan het nog zo vaak herhalen, maar het fragmentarische gerap nodigt niet uit tot bewegen, of zelfs maar staan.
Het is Spliff die cool blijft. Rhymes raakt geïrriteerd. "You suck, Amsterdam! Get the fuck up or get the fuck out." Wanneer de zaal geen gehoor geeft aan zijn dreigement, gaat Rhymes zelf maar weg om even later toch weer op het podium te verschijnen. Bij zijn nieuwste single 'I Love My Bitch' applaudiseert de zaal dankbaar voor zijn terugkeer. Rhymes steekt nog een joint op en neemt een slok cognac. 'Pass the Courvoisier' wordt ingezet. De alcohol helpt niet. In de nummers blijft structuur ontbreken en niets klinkt zoals verwacht mag worden van Rhymes: hysterisch enthousiast. De flows van de eerste single van het nieuwe album, 'Touch It', slaan dood in de halflege zaal.
Als het verplichte werk is opgevoerd, stopt Busta Rhymes abrupt. Het publiek vindt een toegift overbodig. "Fuck you! I got your money anywayz" roept hij nog. Koop er goeie wiet van, Busta Rhymes.
http://www.kindamuzik.net/live/busta-rhymes/busta-rhymes/13209/
Meer Busta Rhymes op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/busta-rhymes
Deel dit artikel: