Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Eén volle week per jaar is Nijmegen een stad die niet slaapt. Vanaf de vroege uurtjes lopen duizenden wandelaars door de vaak schilderachtige omgeving. Aflossing geschiedt door duizenden feestvierders die doorgaan tot de eerste Vierdaagselopers zich weer voor de volgende etappe melden. En dan te bedenken dat muziek beluisteren op het Valkhof nóg betekent dat er veel gelopen dient te worden.
Voor De Affaire staan namelijk tal van bands opgesteld die de moeite van het bekijken meer dan waard zijn. En dat alles gratis en voor niets en in een prachtige historische setting. Het grootste obstakel voor de muziekliefhebber bestaat dan ook uit keuzes maken. Zo ook voor KindaMuzik.
De dinsdagavond begint al uitstekend met het uiterst dansbare optreden van The Presets. Op de planken van Saddlespan, het grootste podium van het Valkhof, brengen de twee heren uit Australië een pakkende en opzwepende set electrorock ten gehore. Speels, pakkend en vrolijk. Met deze soundtrack in je hoofd kan de zomer amper nog stuk.
Een stuk statischer is vervolgens het optreden van Au Revoir Simone in de Drôhme-tent. Drie uiterst schuchter ogende jongedames op een rijtje met hun keyboards. De dromerige synthpop levert fluweelzachte liedjes op. Helaas wordt door de statische houding en het wat trage tempo op een bepaald moment het optreden wel erg vlak en monotoon. Jammer, want het leidt ertoe dat een flink deel van het publiek vroegtijdig au revoir zegt.
In het Waalpark, aan de voet van de Waalbrug, is het de beurt aan Denvis & The Real Deal (foto boven). Van onverschrokken en rauw naar de meer originele rock-’n-roll. Bezielde persoonlijke liedjes voeren nu de boventoon. Zo zingt de Eindhovenaar onder meer over het overlijden van zijn dertien jaar oude hond. Denvis legt diens menselijke emotie bloot, en dat is even wennen voor zij die hem enkel kennen van het Spadeswerk.
In navolging van The Presets bevindt ook The Rapture (foto rechts) zich op het snijpunt van rock en dance. De New Yorkers starten wat stroef en ogen aanvankelijk ietwat ongeïnspireerd. Dat gevoel ebt gelukkig vrij snel weg en de band doet steeds meer waarvoor het publiek komt: knallers spelen om bij uit je plaat te gaan. Het geluid wordt nog eens extra gesigneerd door de typerende, soms bijna ongecontroleerd klinkende stem van Luke Jenner. The Rapture biedt goede smeerolie voor de gewrichten. Zie daarbij de controle over je heupen maar te behouden.
Foto's uit het KindaMuzik archief; Denvis door Martijn de Laat, The Rapture door Niels Vinck.
http://www.kindamuzik.net/live/de-affaire/de-affaire/15769/
Meer De Affaire op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/de-affaire
Deel dit artikel: