Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Einstürzende Neubauten is één met Berlijn. Braakliggende terreinen vol bouw- en sloopafval worden geplunderd en leveren, vermengd met de politieke hoogspanning die de stad in zijn greep houdt, het legendarische industrialgeluid van de band op. De declamerende zang van voorman Bargeld jaagt angst aan, vervoert, vervloekt en orakelt. Ook na de val van de muur componeert Einstürzende Neubauten dé soundtracks voor de zoekende metropool.
Berlijn is een stad in voortdurende wording; één grote bouwput en tegelijk smeltkroes en vrijplaats. In hedendaags Berlijn sleep je niet meer zo makkelijk schroot van een bouwplaats naar een verlaten loods. De culturele avant-garde zoekt naarstig naar nieuwe wegen en veilige heenkomens, nu commercie en regelgeving oprukt. Ook Einstürzende Neubauten blijft zich ontwikkelen, en zoekt tegenwoordig de diepte van zijn eigen geluid op: meer textuur en melodie, minder 'lawaai'.
Het begin van het concert leunt zwaar op Alles Wieder Offen, het vorig jaar verschenen baken voor de nieuwe koers. Door slijptollen veroorzaakte vonkenregens of pneumatische hamers op stapels schroot schitteren door afwezigheid. De blootsvoetse Bargeld is een enigmatische voorganger, maar de vurige blik die op Palast der Republik koude rillingen opwekt, blijft uit. Dat doet echter geen afbreuk aan zijn fenomenale poëzie. Deze heeft in het Duits overigens veel meer zeggingskracht dan in het zeldzamer ingezette Engels, met als schoolvoorbeeld het venijnige 'Weil Weil Weil'.
Einstürzende Neubauten voert geen woeste performance art meer uit, maar concerteert met Gründlichkeit. Inderdaad, als een orkest netjes binnen de lijnen, zonder flets te worden. Spetterend vuurwerk ligt in het met een razende motorikbeat gezegende 'Let's Do It A Dada' en 'Tagelang Weiss'. Na de ombouwpauze raast de Neubautenmachinerie op vollere toeren, mét staalplaatpercussie. 'Die Befindlichkeit des Landes' straalt als hoogtepunt: bezieling spat van het plankier, muzikale spanning is om te snijden.
Met een nieuwe plaat (The Jewels) in aantocht reikt de band in de toegift naar grote hoogte in een korte melodieuze én industriële improvisatie. Deze had, met eerder werk in gedachten ('Pelikanol'), net zo goed een dik kwartier kunnen én mogen duren.
Het tekent Einstürzende Neubauten op dit moment in zijn carrière: alles ligt open. Voorwaarts in meer diepte, melodie en textuur; in meer improvisatie ook. Een continue ontdekkingsreis in geluid van de synergie tussen band en stad. Voor nu: minder slijptolvonkenregens of kil industrieel geboor, gebeuk en ellenlang noisegesar. Meer een warme messinggele zon als voorzetting van de levende legende van Einstürzende Neubauten.
http://www.kindamuzik.net/live/einst-rzende-neubauten/einst-rzende-neubauten/17043/
Meer Einstürzende Neubauten op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/einst-rzende-neubauten
Deel dit artikel: