Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het blijft altijd spannend hoe een rijk georkestreerde plaat live wordt gebracht. Zeker in een kleine club, waar vaak het budget ontbreekt om extra muzikanten die de plaat opleuken eveneens te laten optreden. Get Well Soon en Musée Mécanique zijn van die muzikale marskramers. Met inventiviteit blijven ze in een goedgevuld Vera met gemak overeind.
Met Hold This Ghost maakte voorprogramma Musée Mécanique [foto rechts] uit Portland een fijnzinnige plaat met intieme, breekbare indiefolk voor achter de schuifdeuren. De bassist en de drummer bleven thuis. Het overgebleven drietal verdeelt bass drum en bekkens onder elkaar. Alsof ze het nog niet druk genoeg hebben met melodica, lap steel gitaar, zingende zaag, accordeon, gitaar, keyboard, glockenspiel, mondharmonica en zang.
Het is een lust voor het oog om Musée Mécanique te zien musiceren. Ontspannen wisselen de muzikanten telkens van plek en instrument, en vlechten de prachtige songs in elkaar. Zo lukt het ze de fragiele melancholie van de plaat op het enthousiaste publiek over te brengen. Micah Rabwin laat hierbij af en toe zijn vocale bescheidenheid iets te veel varen, waardoor hij matig zingt. Dit neemt echter allerminst weg dat Musée Mécanique een boeiend en bijzonder intiem optreden geeft.
De indiefolk van het Duitse Get Well Soon [foto boven] is een stuk pompeuzer en pretentieuzer. De teksten van de gekweld zingende Konstantin Gropper zitten vol literaire en filosofische verwijzingen. Het orkestrale geluid is topzwaar, mede door de klassieke achtergrondzang en het vioolspel van zuslief Verena. Glockenspiel en trompet maken het geheel af.
Get Well Soon geeft het optreden een meerwaarde door te spelen in sfeervolle maatpakken, in kleuren uit grootmoeders tijd. De moody beelden op een achtergrondscherm maken de barokke sfeer compleet en sluiten perfect aan bij de muziek. Soms letterlijk, want in 'We Are Ghosts' wordt niet live samengezongen, maar komt een deel van het geluid van het zestal uit synchroon meelopende, close-up gefilmde zangbeelden. Knap gedaan.
De band brengt het werk van de toch wat vlak geproduceerde laatste plaat Vexations met meer spanning. Zeker als de statische podiumpresentatie ingeruild wordt voor beweging, om muzikale climaxen te ondersteunen. Die zijn het mooist in het zorgvuldig opgebouwde 'A Voice in the Louvre', het dramatische 'Aureate!' en het meeslepende 'Angry Young Woman'.
Ondanks de visuele extra's weet Get Well Soon niet het volledige optreden te boeien. Daarvoor bevat de set net te weinig écht sterke songs. De eikenhouten stem van Gropper klinkt daarnaast soms iets te gelaten, zodat de vaart er een beetje uit gaat. Maar is eikenhout niet vooral robuust?
Foto's door Vera huisfotografe Anna Hiep.
http://www.kindamuzik.net/live/get-well-soon/get-well-soon-mus-e-m-canique/19887/
Meer Get Well Soon op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/get-well-soon
Deel dit artikel: