Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In de laatste week van juni werd oog en oor in het Utrechtse Tivoli gestreeld door een optreden van het Amerikaanse Grandaddy. Als voorgerecht wordt echter eerst het Utrechtse Ballerina Liberation Front opgediend. De band grossiert in heel aardige gitaarpopliedjes die op enkele momenten zelfs erg mooi zijn. Eastcoast harmonieën worden slim gecombineerd met catchy keyboard-tunes. Ballerina Liberation Front grijpt echter meer terug op het verleden dan Grandaddy doet – de hoofdact die eveneens een knappe maar vooral luchtigere combinatie van gitaarpop en synthesizers maakt.
Grandaddy gooit na het succesvolle The Sophtware Slump (2000) weer hoge ogen met het recentelijk uitgebrachte Sumday. Op beide albums blinken de bebaarde Californiërs uit in subtiele popnummers die bol staan van scherpe hooks en pakkende melodieën. Liedjes worden door de schuwe muzikanten inventief aangekleed zoals The Flaming Lips dat ook zo goed doen. Maar waar Wayne Coyne van The Flaming Lips zowel in zijn liedjes als podiumpresentatie kiest voor meer excentrieke uitingen zoekt Grandaddy’s voorman Jason Lytle eerder de luwte op.
Het bandlogo dat bij het begin van het concert op de achtergrond prijkt, is weliswaar een enorm doodshoofd omgeven met typische hardrockgitaren maar zie daar, ook een vlinder! Dergelijke tegenstellingen lijkt Grandaddy op te zoeken. Door hardrock symboliek te hanteren maar pop te spelen relativeert het de eigen kunsten. Dat is geen ongezonde eigenschap, het blijft ten slotte ‘slechts’ pop maar het gevoel voor melodie en subtiliteit en de conceptuele aanpak die Jason Lytle hanteert toont aan dat het hier niet een alledaags bandje betreft. De band kruipt op het podium zo onderhand in haar schulp – Lytle is zelf maar net te herkennen aan zijn petje dat uitsteekt boven de opeengestapelde synthesizers – maar geeft zich daarentegen bloot in de compacte liedjes die ontzettend mooi doordacht zijn.
Het schitterende ‘Hewlett’s Daughter’ komt als snel voorbij net zoals de pakkende nieuwe single ‘Now It’s On’ maar het is vooral de publiekslieveling – en doorbraaksingle – ‘A.M. 180’ waardoor de Tivoli na al dat rustige geluister toch nog even op haar grondvesten rockt. Grandaddy is misschien toch net iets te terughoudend in haar presentatie. De ontwapende beelden op de achtergrond in combinatie met die schuchtere mannen en hun popmuziek charmeren maar mogelijk moet over de invulling van de presentatie net zo worden nagedacht als de band doet over het songmateriaal want daar schort uiteindelijk dus helemaal niets aan.
http://www.kindamuzik.net/live/grandaddy/grandaddy/3509/
Meer Grandaddy op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/grandaddy
Deel dit artikel: