Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wanneer Brutality Will Prevail aan het eind van de vrijdagochtend de achttiende editie van Ieperfest opent, is er nog niet zo gek veel volk op de been. Ondanks dat er aardig wat mensen de avond van tevoren al naar Ieper zijn gekomen - om de pre-party bij te wonen of om gewoon gezellig op de camping te hangen - is het nog erg rustig op het festivalterrein. Ook hardcoreband Paura moet het nog met een grotendeels leeg veld doen. De Brazilianen laten wel een goede indruk achter, waarbij vooral de percussie van Henrique Pucci opvalt en de band een wat eigenzinniger geluid geeft. Hoewel het niet kan tippen aan het origineel van Refused, klinkt 'Rather Be Dead' heel aardig in de Paura-uitvoering.
Oorspronkelijk stond The Freeze vandaag op het programma, maar de band heeft afgezegd. Vervanging is gevonden in Kingdom, dat muzikaal wel uit een heel ander vaatje tapt. Het drietal, bestaande uit leden van Amenra en The Black Heart Rebellion, biedt vrij lang uitgesponnen instrumentale stukken, af en toe afgewisseld met zang. Naast wat ouder werk als 'Throne', komen er uiteraard nummers van het nieuwe album Hemeltraan voorbij, zoals 'Ruina. Where Men Go to Die' en 'The Rivers Rage' met stemmige zang die zo in een kerkkoor past.
Na een verrassend sterk optreden van het Portugese For the Glory biedt het hoofdpodium plaats aan nog een Zuid-Europese band: Purification. De Italianen waren er eigenlijk mee gestopt, maar naar eigen zeggen hebben ze nog altijd iets te melden en is hun boodschap nog steeds relevant. Reden om de strijdbijl weer op te pakken en hun militante vegan straight edge-filosofie uit te dragen middels furieuze metalcore. Nummers als 'Fight to Survive' en 'Holy War' mogen op plaat dan behoorlijk knallen, live stellen ze toch enigszins teleur. Een stuk strakker klinkt het allemaal bij Strength for a Reason. De hardcoregiganten uit Pennsylvania krijgen het publiek goed in beweging en nummers als 'Stand by My Side' en 'Brotherhood' worden luidkeels meegebruld.
7 Seconds draait al zo'n drie decennia mee in de hardcore/punkscene, maar de band zit nog vol energie en tekent voor een van de beste optredens van de dag. Kevin Seconds en kompanen trakteren het enthousiaste publiek op lekker veel oudjes als 'Walk Together, Rock Together', 'We're Gonna Fight', 'In Your Face' en 'Not Just Boys' Fun'. Ook de Sham 69-cover 'If the Kids Are United' valt goed in de smaak bij het publiek, dat zich niet laat kisten door de regenbui die is losgebarsten. Het veld verandert in korte tijd in een modderbad, waar volop doorheen gesprongen wordt. De glijpartijen en de boven de pit uit vliegende aardkluiten bieden een uiterst vermakelijk tafereel.
De vlucht van Raised Fist heeft vertraging, waardoor de Zweden een plekje omhoog schuiven op het programma en daarmee ineens af mogen sluiten. Eigenlijke headliner Agnostic Front speelt daardoor vroeger. De legendarische vertegenwoordigers van de New York Hardcore maken hun status live nog maar zelden waar en ook vandaag wekt het schouwspel soms een gevoel van plaatsvervangende schaamte op. Frontman Roger Miret raakt te snel buiten adem en zijn zieke-zeehond-blaf is vaak amper hoorbaar. En Vinnie Stigma mag dan vermakelijk zijn met zijn clowneske strapatsen, als gitarist lijkt hij er steeds vaker voor spek en bonen bij te staan. Toch krijgen nummers als 'Friend or Foe', 'Crucified', 'Warriors' (opgedragen aan Freddy Cricien) en 'For My Family' zat bijval en zingt men massaal mee wanneer het onvermijdelijke 'Gotta Go' over het veld schalt.
De eerste helft van de zaterdag laat de zon zich gelukkig geregeld zien en kan het terrein - voor heel even - een beetje opdrogen. Zo zomers als het in de ogen van Felipe Chehuan lijkt te zijn, is het echter niet. De frontman van Confronto stampt rond in zijn camouflagebermuda, zwarte hemd en zonnebril en laat daarbij zijn stoerste poses zien. De band uit Rio de Janeiro komt verder sympathiek over en de straight edge metalcore slaat goed aan bij het publiek. De band heeft met Sanctuarium zijn derde album uitgebracht en geeft met onder andere 'Santuario das Almas' en 'Abolicao' een mooi voorproefje van die plaat.
Ruiner speelt op Ieperfest zijn een-na-laatste show ooit. De band heeft besloten ermee te stoppen en zal na vandaag alleen nog een optreden geven in thuisstad Baltimore. Zanger Rob Sullivan, slechts gehuld in een afgeknipte spijkerbroek, raast op blote voeten over het podium en spaart het publiek niet voor zijn tirades. Wanneer het begint te plenzen, gaan veel mensen ervandoor, wat ze - terecht - op commentaar van Sullivan komt te staan. Ondanks de weinig sympathieke houding jegens het publiek speelt de band een gedenkwaardige set waarin onder meer 'Two Words', 'Dead Weight' en 'Kiss That Motherfucker Goodbye' laten horen hoe jammer het eigenlijk is dat de mannen er de brui aan geven.
Born from Pain [foto rechts] speelt even later een gedegen maar wat routineuze show, die wat minder respons krijgt dan gebruikelijk. Hoe anders is het bij landgenoten No Turning Back, die de zaterdag afsluiten in de Marquee. Het gaat goed los voor het podium en de stagedivers zijn niet van de lucht. Aan publieksparticipatie dus geen gebrek bij de Brabanders, die met onder meer 'Stay Away', 'Take Your Guilt' en 'Stronger' demonstreren waarom ze het tot zo ver over de landsgrenzen hebben geschopt.
Madball sluit daarna op het hoofdpodium af met een goeie dosis New York Hardcore. Daarbij valt op dat nieuwere nummers als 'Infiltrate the System' en 'Heavenhell' lang niet zo'n reactie teweegbrengen als bijvoorbeeld klassiekers 'Set It Off', 'Demonstrating My Style', 'New York City' en 'Down by Law'. Het nieuwe nummer van het binnenkort te verschijnen album Empire klinkt dan wel weer veelbelovend.
De zondag kent nogal wat verschuivingen in het programma, waardoor je bij minder bekende bands niet altijd in de gaten hebt wíé er nu op de planken staat. Een mooie toevoeging aan de line-up is de Nieuw-Zeelandse metalcoreband Antagonist A.D. die als vervanger van Dead Swans voor het eerst Europa aandoet. Het toeval wil dat de titel van hun laatste album, We Are the Dead, afkomstig is uit het gedicht In Flanders Fields, de naam van het indrukwekkende Eerste Wereldoorlogsmuseum in Ieper.
An Emerald City, ook uit Nieuw-Zeeland, blijkt vervolgens een vreemde eend in de bijt, maar wel een heel interessante. Met een frontman die een zwarte handdoek met wolven als cape heeft omgeknoopt en diverse instrumenten die je niet snel zou verwachten op een hardcorefestival - zoals viool, luit en keyboard - biedt de experimentele band wat leuke afwisseling op al het muzikale geweld.
Met Breakdown heeft Ieperfest nog een legendarische hardcoreband weten te strikken, die zijn begindagen al in de jaren tachtig beleefde. De band beukt goed door en doet nergens gedateerd aan. Hetzelfde geldt voor hun tourmaatjes All Out War, die ook een erg sterke set spelen waarin te horen is waar veel latere bands de mosterd halen.
Voivod mag dan geen heel logische band zijn op Ieperfest, de Canadezen zetten wel een van de beste optredens van de dag neer. Hun progressieve rock en metal trekt lang geen volle tent, wat jammer is aangezien het viertal een sterk staaltje muzikaal vakmanschap tentoonspreidt. Denis 'Snake' Bélanger zingt zich enigszins theatraal gebarend door nummers als de Pink Floydcover 'Astronomy Domine' heen terwijl bassist Daniel Mongrain woest met zijn lange haar zwiepend aan zijn bassnaren staat te plukken. Zowel muzikaal als visueel een van de interessantste bands van de dag.
Amenra heeft visueel echter nog meer te bieden. De band sluit af in de tent en voorziet zijn trage, zware klanken zoals altijd van sfeervolle visuals. In plaats van een zielig lakentje waarmee ze zich regelmatig moeten behelpen, hebben ze nu een podiumbreed scherm waarop de beelden een stuk beter uit de verf komen. Ondanks het feit dat je de setlist van de band inmiddels wel kunt dromen, zetten de West-Vlamingen een intense, haast hypnotiserende set neer die zonder twijfel onder de hoogtepunten van Ieperfest te scharen valt.
Foto van Born From Pain uit het KindaMuzik archief, door Ilvy Maijen.
http://www.kindamuzik.net/live/ieperfest/ieperfest-2010-9209/20532/
Meer Ieperfest op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ieperfest
Deel dit artikel: