Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het woensdagavondprogramma van Incubate biedt prima gelegenheid om af te wisselen tussen ranzige oldschool death metal in de Little Devil en gedistingeerde freejazz in de Paradox.
Zoals de naam al suggereert, behoort Funeral Whore [bovenste foto] tot de eerste categorie. De jonge band uit Beverwijk heeft nog een ouderwets authentieke blue collar-uitstraling, alsof de leden rechtstreeks na de gedane arbeid van de werkplaats naar Tilburg zijn gereden. Voor Funeral Whore geen ironische knipogen; de leren jassen en kogelriemen worden met volle overtuiging gedragen en de rauwe, simpele new wave of oldschool death metal (ja, dat is een genre) wordt met diezelfde overtuiging gebracht. Een vergelijking met het Kampense Dictated ligt voor de hand wegens de muzikale overeenkomsten, maar ook omdat beide bands vrouwelijke gitaristen hebben. Wat betreft de vetheid van de groove valt die vergelijking in het voordeel uit van de Overijsselse band, maar de Noord-Hollanders maken er een gelijkspel van. Enerzijds dankzij de talloze leads die voortborduren op Dismembers klassieker 'Dreaming in Red', anderzijds door de goede podiumuitstraling, met name van de felle frontman Roy.
De luchtvaartmaatschappij is de koffer van Bill Orcutt kwijtgeraakt; hij vertelt het publiek in de Paradox dat hij daarom al drie dagen hetzelfde T-shirt draagt. Het past wel in het plaatje, want Orcutt heeft sowieso wel iets weg van een dakloze. Niet alleen speelt hij zonder schoenen, ook bromt en mompelt hij binnensmonds mee met zijn eigen gitaarspel. Dat spel is wel uniek: Orcutt neemt de traditionele countrybluesgitaarstijl als uitgangspunt en haalt die vervolgens door de mangel. Nu eens niet met allerlei effecten, maar door op een simpele akoestische gitaar een soort hortende en stotende, bijna dadaïstische collages van bluesthema's te maken.
Terug in de Little Devil blijkt de zanger van Fleshless [middelste foto] net zo te praten als Arnold Schwarzenegger. En hij komt niet eens uit Oostenrijk, maar uit Tsjechië. De lompe death metal is totaal niet onderscheidend, al wordt alles degelijk uitgevoerd.
De undergroundveteranen Master [onderste foto] klinken als Motörhead dat met een scheut thrash metal is opgevoerd en op een kleinere schaal kan de band ook bogen op dezelfde livereputatie: nooit verrassend, altijd goed. Dat geldt ook weer in de Little Devil. Frontman Paul Speckmann heeft tussen de nummers door een prettig relaxte The Dude-uitstaling, maar hij trekt met zijn band zeer professioneel van leer zodra er weer muziek gemaakt moet worden.
Dezelfde relaxte veteranenuitstraling, maar dan in een heel ander genre, vind je bij Trevor Watts en Veryan Weston. Het jazzduo heeft zoveel ervaring dat beide heren zelfs uiterlijk op elkaar zijn gaan lijken. De virtuositeit spat van het spel af, waarbij met name pianist Weston echter nooit de ritmische drive uit het oog verliest. Hij volgt Watts ook moeiteloos, hoezeer de laatste ook freakt op zijn kromgebogen altsax.
(Foto Funeral Whore: Herman Stehouwer / foto's Fleshless en Master: Michel Meeuwissen)
http://www.kindamuzik.net/live/incubate/incubate-2012-woensdag/23208/
Meer Incubate op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/incubate
Deel dit artikel: