Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het Londense Guapo [foto links] heeft de eer om een tot de nok gevulde Balzaal te verwelkomen. De strakke set brengt theatrale progrock en sfeervolle, meer op drones gebaseerde passages samen. De balans tussen beide componenten brengt een aangename afwisseling, waarin ook het feeërieke een plaats krijgt.
Naast de subtiele glitterkledij waarin het viertal getooid is, zorgen de abstracte keyboardinterventies van Daniel O'Sullivan en Kavus Torabi's gitaarspel voor een heel bijzondere sfeer. Dit staat in schril contrast met de theatrale bombast waarin David J. Smith met zijn uitgebouwde drumstel (inclusief gong) een centrale rol speelt maar het is net die subtiele wisselwerking die Guapo deze avond de moeite waard maakt. Mocht Tim Burton ooit een intrigerende artrockband in een film willen opvoeren, dan zou Guapo een goede suggestie zijn.
Het postmetalcollectief Isis [foto rechts] vierde vorig jaar haar tienjarige bestaan en dit uitverkochte concert geeft aan dat de populariteit van het kwintet nog steeds toeneemt. Hun atmosferische geluidslandschappen klinken gelaagd en de gedrevenheid van de band staat garant voor de nodige intensiteit. Dit heeft in grote mate te maken met het feit dat de drie gitaren elk hun eigen plaatsje hebben in het geluid waarmee Isis zelfs binnen het huidige postrocklandschap een van de vaandeldragers geworden is. Toch is het vooral de manie van frontman Aaron Turner die de liveshows van Isis beklijvend maakt. Zijn loeiharde gitaarhalen en oergeschreeuw gaan door merg en been.
Isis verzorgt een bloemlezing uit het oeuvre. Materiaal uit In the Absence of Truth, tot nadere orde hun laatste studioplaat, wordt afgewisseld met hoogtepunten uit Oceanic en Panopticon. Deze mengeling is lovenswaardig omdat de zachtere - en iets minder beklijvende - aanpak die het recente werk typeert zo op zijn beurt bijdraagt tot de atmosfeer van het concert waarbij meerdere climaxen elkaar opvolgen.
Het lijkt wel of Isis zelf ook het oudere werk prefereert, want tijdens de bisronde gaan de mannen nog verder terug in de tijd, om vervolgens met een daverende versie van 'Carry' te eindigen. Op een dergelijke manier scherpt Isis de interesse opnieuw aan en schept de band hoge verwachtingen voor het nieuwe studiowerk.
Foto van Isis uit het KindaMuzik archief, door Martijn Booij.
http://www.kindamuzik.net/live/isis/isis-guapo/17864/
Meer Isis op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/isis
Deel dit artikel: