Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Terwijl iedereen nog paaseieren aan het zoeken is begeeft uw recensent zich naar de 013 voor een alternatief avondje loodzware herrie. Voor het complex zijn al dranghekken geplaatst maar die zijn toch voor de dansavond in de grote zaal, en niet voor de show van Overmars [foto] in de Batcave. Voordat het geweld vanavond van start gaat moet het twintig koppige publiek zich eerst door de set van The Weegs heenworstelen. Waarom deze kolder vanuit San Francisco is overgevlogen om Europa te bestoken met een mix van post-punk en kinderkeyboard deuntjes is een raadsel. Het zal wel kunst zijn maar deze combinatie is te kut voor woorden.
Iedereen in de zaal is dan ook blij als Engine of Doom mag aantreden. Voor de Brabanders is dit optreden natuurlijk een thuiswedstrijd. De knetterharde metal die te plaatsen valt tussen oude Mastodon en de vergane band Dead Rivers – Engine of Doom covert overigens ‘Engine of Doom’ van hen – houdt het Tilburgse publiek met gemak in bedwang. Voor een eerste optreden is dit een prima aanzet, maar de volgende keer mag het geluid nog iets meer raggen en mag de zanger nog wat meer imponerend gedrag vertonen tussen het muzikale geweld. Niettemin heeft Nederland er een loodzwaar collectief bij dat heeft lopen spieken in de Relapse school.
Doordat elke band vanavond over de eigen backline speelt loopt deze lamme paaszondag hopeloos uit. De Franse elektro-punkers van Binaire zijn alles behalve lam en met beats, gitaarkabaal en een hoop geschreeuw proberen ze de Batcave wakker te houden. Echt lukken wil het niet en de tergend lange set zorgt ervoor dat de herrie van het tweetal het ene oor in gaat en het andere oor weer uit. Wellicht hadden ze beter op de dansavond elders in 013 kunnen spelen.
Dan hadden de Fransen van Overmars ook nog de verdiende aandacht gekregen die ze nu misliepen door het vermoeide of vertrokken publiek. Diegene die zich nog konden opladen voor een drie kwartier lange loodzware mix van trage (doom)metal en noisy hardcore hebben niet voor niets gewacht. Met een maniakale zanger die blijkbaar het leed van de gehele wereld op zijn rug meetorst en zwart-wit beelden op een projectiescherm worden we bloot gesteld aan het inferno van Overmars. Loodzware partijen worden gekoppeld aan noisy geweldsuitbarstingen en het kan niet anders dan dat de leden van Overmars een moeilijke jeugd hebben gehad in de straten van Lyon. Hoofdbestanddeel van zang zijn de grunts maar af en toe komt het gekrijs van de bassiste en de sampler/keyboarder vervaarlijk uit de hoek. Deze elementen belanden in nummers van rond de tien minuten en door deze lengte lijkt het alsof je midden in de soundtrack van een film als Schindler’s list staat. De opgeroepen tragische sfeer staat in schril contrast met de dag waarop de herrijzenis van Jesus Christus gevierd wordt. Wellicht dat daarom dit Franse zestal niet optimaal overdonderd op deze zondag.
http://www.kindamuzik.net/live/overmars/overmars-binaire-engine-of-doom-the-weegs/12610/
Meer Overmars op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/overmars
Deel dit artikel: