Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De media wil ons doen geloven dat het gaaf is om Robbie Williams te zijn. Weken voor de serie ArenA-concerten leuren platenmaatschappij EMI en concertsponsor T-Mobile met Williams en de prijsvragen en tv-reclames zijn haast onontkoombaar. Robbie Williams is in het land en dat is reden genoeg om de hele WK-hype even naar de tweede plaats te schuiven. En aangezien niet alle KindaMuzik schrijvers fan zijn van voetbal toog Xander van Aart woensdag met een perspas onder de arm naar de ArenA.
Zelfs in de voorste ring van de ArenA, op een meter of acht afstand, oogt Robbie Williams nog grotesk. Met gescheurde spijkerbroek en vooral veel bandleden achter zich start de zegetocht. Het tweede nummer 'Rock DJ' knalt pas echt de speakers uit en het door videofragmenten opgehitste publiek danst zich een slag in de rondte. De ArenA is niet overvol, maar dat komt de sfeer eigenlijk alleen maar ten goede. Williams zelf straalt en zijn guitige glimlach verraadt binnenpretjes omtrent de grootheid van zijn succes.
Muzikaal is Williams vooral beïnvloed door de jaren tachtig, al hijst hij zijn hits niet in het jasje van een ander. Jammer is eigenlijk dat tijdens de hits gewoon de videoclip wordt getoond op de beide schermen aan de zijkant. De swing & roll momenten blijken het hoogtepunt. Enkele nummers van zijn crooner-album Swing When You’re Winning galmen door de ArenA, en ook Williams’ beste vriend Johnnie komt goudeerlijk en met de nodige humor uit de hoek. Daarna is er weer hitvuurwerk, met nummers als 'Come Undone', 'Trippin’' , 'Angels', 'Let Me Entertain You' en 'Advertising Space'.
De show is imposant. De band is geweldig en ook de achtergrondzangers en zangeressen zijn van een hoog niveau. Williams zelf treedt naar mate de enigszins voorspelbare set vordert steeds meer op de voorgrond. Hij wuift vriendelijk naar de meisjes en kijkt wisselend pathetisch, vrolijk of geil. Meisjes vallen flauw, en terecht. Williams is vanavond de regisseur van het feest.
Het knappe is dat Williams deze stadionshow helemaal zelf draagt. Hij is zich bewust van de rol van gastheer voor een publiek van letterlijk 8 tot 80. Deze man is niet knap, geen echt goede zanger en geen briljant songschrijver. Robbie Williams is tastbaar. Dat is het fundament van zijn immense succes. Hij is de nice bloke uit Engeland, met wie je bier drinkt en grappen uithaalt. Niets grootheidswaanzin, gewoon Robbie die zijn ding doet. Dat doet hij zonder vuurwerk, laserlampjes, grote gebaren en danseressen. Voor Robbie en zijn publiek is het gewoonweg genoeg om Robbie te zijn.
Zijn charisma is immens en zijn grapjes tussendoor werken aanstekelijk. Het maakt Williams inderdaad misschien wel de nieuwe King of Pop, zoals hij met een kwinkslag eerder suggereerde. Het is haast onbegrijpelijk dat Robbie Williams niet zingt in Queen. Hij zou daar qua charisma prima op zijn plaats zijn. Robbie zou het veel beter doen dan Paul Rodgers. Niet voor niets opende hij de avond met een spervuur van waanzin en Queen’s 'We Will Rock You'. Als dat geen open sollicitatie is.
http://www.kindamuzik.net/live/robbie-williams/robbie-williams/13253/
Meer Robbie Williams op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/robbie-williams
Deel dit artikel: