Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Om verwarring te voorkomen meldde Ryan Adams dat hij toert om het verschijnen van zijn twee meest recente albums te promoten. Enkel dagen eerder startte Adams zijn Europese tour met een concert in Dublin en liet het publiek daar verbouwereerd achter. Adams speelde met zijn nieuwe begeleidingsband The Killers alleen nummers van Rock N Roll en Love Is Hell en negeerde geliefd werk van zijn eerste paar solo albums. Omdat hij wist dat het publiek in Paradiso hetzelfde te wachten stond waarschuwde hij tussen neus en lippen door maar alvast.
Ook Paradiso was het lot beschoren om Rock N Roll in het geheel te moeten ondergaan. Waarom wordt daar zo’n probleem van gemaakt? Rock N Roll, Adams officiële derde plaat, valt tegen. De 29-jarige New Yorker schepte met het eerder verschenen Heartbreaker en Gold zulke hoge verwachtingen dat eigenlijk alles alleen maar kon tegenvallen. Na twee bezielende albums is de laatste een rechttoe rechtaan rockplaat geworden. Het album bevat enkele mooie nummers maar in het geheel wil het niet echt beklijven. In Paradiso stond Adams dus voor een dubbele taak. Er moest een album gepromoot worden dat licht teleurstellend is en fans moesten tevreden worden gehouden; fans die liever oud dan nieuw materiaal horen. Na ruim twee uur in Paradiso had Adams beide opdrachten maar half vervuld.
Dat Adams’ opmerking niet voor niets werd gemaakt bleek gaandeweg. Het leeuwendeel van het optreden bestond uit het nieuwe materiaal. In een moordend tempo werkte Adams en zijn stevige rockband door de eerste liedjes heen. ‘She’s Lost Total Control’, ‘Note To Self: Don’t Die’ en ‘Shallow’ werden op een haast furieuze manier gebracht. De vaart verdween echter snel uit het concert doordat Adams te lange pauzes tussen nummers liet vallen en teveel wartaal uitsloeg. Gek genoeg komen de liedjes van Rock N Roll op het podium beter uit de verf dan op plaat. De nummers lijken in een live uitvoering meer allure te krijgen. Maar wanneer het stampwerk maar duurt en duurt, slaat de verveling ook live genadeloos toe. Je hebt de neiging om weg te willen lopen maar bent bang toch iets te gaan missen. De afwisseling kwam toen Adams ineens aankondigde dat het tijd was voor een set liedjes afkomstig van Love Is Hell, het album waar hij naar eigen zeggen écht trots op is. Het bijzonder fraaie ‘This House Is Not For Sale’ en ‘World War 24’ staken onmiddellijk af tegen de dampende rock die eerder gespeeld werd maar wat moeten we nou weer van zo’n opmerking denken? Hebben we hier met z’n allen eigenlijk dik een uur lang voor niets staan te kijken? Of moet er geen betekenis achter gezocht worden?
Nadat het concert was afgesloten met een uitgesponnen versie van ‘The Drugs Not Working’ werd tijd voor echt iets anders. Adams verscheen gewapend met een semi-akoestische gitaar in zijn eentje terug op het podium. Het publiek dat anderhalf uur lang telkens mat reageerde werd bij dat beeld compleet uitzinnig omdat ze wist wat zou komen. De Amerikaanse wonderjongen trakteerde Paradiso toch nog op enkele nummers van zijn bloedstollend mooie solo debuut. Bij het horen van ‘Come Pick Me Up’ werd het publiek ineens stil. Dat is niet gek want zo’n nummer gaat dus echt door merg en been zoals ook de afsluiter ‘To Be Young’ waarvoor toch nog even een beroep werd gedaan op zijn begeleidingsband. En nu klonk het ineens wel goed.
http://www.kindamuzik.net/live/ryan-adams/ryan-adams-4656/4656/
Meer Ryan Adams op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ryan-adams
Deel dit artikel: