Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Slayer speelt na elkaar twee clubshows in Nederland: eerst in Paradiso, dan in de Effenaar. Bij beide optredens zou Pestilence openen. In Paradiso bleek de hoeveelheid apparatuur die Slayer meezeult echter zo enorm dat er geen plaats meer was om de spullen van Pestilence ervoor te plaatsen. Gelukkig voor de nederdeathlegendes beschikt de Effenaar over een dieper podium, zodat het optreden daar wel kan doorgaan.
Het optreden van Pestilence is typisch voor progressieve metal: het is goed, maar het live-aspect voegt niet veel toe aan het geweld op de twee achtsnarige gitaren en de fretloze zevensnarige bas zoals dat op de plaat staat. De band slaagt er zelfs in het kenmerkende kurkdroge geluid te reproduceren. Voorman Patrick Mameli probeert er tussen de nummers door nog wel een metalfeestje van te maken, maar draaft daarbij weer door: tussen "Godverdomme, Eindhoven!" in een moddervet Twents accent en de muziek van Pestilence gaapt een enorme kloof.
Slayer [foto's] toert na het een aantal jaren rustig aan gedaan te hebben de laatste tijd intensief. Iets te intensief misschien: vroeger was de HMH toch wel het minimum qua zaalgrootte voor de thrashmetaliconen, vorig jaar was de 013 nog volledig uitverkocht, maar nu zijn aan de kassa van de Effenaar nog kaarten te koop. Slayer is dan ook niet een band die je meerdere keren op één tour hoeft te zien. Gitarist en imagobewaker Kerry King laat de band functioneren als een geoliede entertainmentmachine op Amerikaanse leest: het publiek krijgt de hits waarvoor het komt in versies die dichtbij de albumversie liggen met een professioneel geluid en uitvoering. Dat betekent dat een Slayeroptreden altijd goed is, maar het sluit uitschieters naar boven – dat ene geniale optreden – net zo uit als uitschieters naar beneden.
Het optreden in Eindhoven wijkt niet af van die vaste kwaliteitsstandaard. Een kleinere zaal geeft uiteraard wel meer intensiteit dan een enorme hal. De afwezigheid van Jeff Hanneman wegens een ernstige bacterie-infectie blijkt ook een voordeel te zijn. Hij is weliswaar de belangrijkste songschrijver, maar zijn vervanger, Exodus-gitarist Gary Holt, heeft een veel energiekere podiumuitstraling, waarin Kerry King ook mee gaat. Centrale man blijft toch echter bassist-zanger Tom Araya. Het blijft apart dat een band die zulke agressieve muziek maakt zo een sympathiek en relaxt overkomende frontman heeft. Hij heeft zelfs nog wat wijze woorden voor het publiek: het moet zich niet de beroemde Nederlandse vrijheden laten afpakken. Het levert weinig respons op; moshen gaat voor politiek als Slayer speelt.
http://www.kindamuzik.net/live/slayer/slayer-pestilence/21847/
Meer Slayer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/slayer
Deel dit artikel: