Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De vraag is bij het eerste concert van het nieuwe Kyteman Orchestra niet alleen of Kyteman zijn livereputatie opnieuw waar zal maken. Ook is het afwachten of het publiek - dat haar kaartje voor het uitverkochte concert al binnen had terwijl het nieuwe album nog niet eens was voltooid - de nieuwe, bombastische richting van Kytemans orkest zal kunnen plaatsen en waarderen.
Kyteman duikt meteen het diepe in met 'Preaching to the choir', waarin niet rappers maar vier operazangers de hoofdrol spelen. Met zijn rug naar het publiek - na eerst zijn hand op te hebben gestoken naar de aanwezigen - loodst hij zijn orkest door de steeds in intensiteit toenemende uitbarstingen. Kyteman telt hoorbaar af, waarna orkest, zangers en koor losbarsten in het eindrefrein. Het zorgt voor kippenvel.
Het publiek ontvangt elk nummer met instemmend gejuich en lijkt open te staan voor de nieuwe muziek. Alleen tijdens de rustige nummers blijkt het voor sommigen lastig de aandacht erbij te houden. Dit is op zich niet verwonderlijk, aangezien de muziek, die van verstilde pianostukken tot grootse koorrefreinen gaat, ondanks de grootse climaxen niet dezelfde constante energie heeft als de hiphop van het eerste project.
Bij prijsstukken als 'Angry at the World' en afsluiter 'While I Was Away', waarin de vocalen van rappers Blaxtar en Pax ondersteund worden door operazang en koor, draait The Kyteman Orchestra echter op volle toeren en trilt Tivoli op haar grondvesten. Tivoli lijkt te reageren: als Kyteman na het laatste nummer terugkeert op het podium, blijkt het brandalarm af te zijn gegaan waardoor het geluid is uitgevallen. Met de handen om zijn mond kondigt de dirigent - trompet speelt hij tijdens het concert nauwelijks - aan dat het orkest als toegift zal gaan jammen. Onversterkt beginnen de strijkers te spelen. Precies op het juiste moment komt het zaalgeluid terug en brengt Kyteman, druk gebarend, zijn orkest nog eenmaal naar een hoogtepunt.
Kijken naar Kyteman blijft een cruciaal onderdeel van de live-ervaring. Met de vuist in de lucht slaand, dirigerend vanaf de grond en na elk nummer zijn muzikale maatjes in de armen vallend, geeft Kytemans overgave de show een puurheid die de muziek geloofwaardigheid verleent. Kytemans nieuwe werk mag dan bombastisch en pretentieus zijn, Kyteman lijkt helemaal niet de nieuwe Wagner te willen worden. De muziek die vanavond door Tivoli klonk is simpelweg het resultaat van een oorspronkelijke muzikale creatieveling die zichzelf carte blanche geeft én een getalenteerd orkest tot zijn beschikking heeft. Het resultaat is een uur overdonderende muziek.
Foto's met dank aan OOR
http://www.kindamuzik.net/live/the-kyteman-orchestra/the-kyteman-orchestra/22743/
Meer The Kyteman Orchestra op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-kyteman-orchestra
Deel dit artikel: