Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De feestenserie Rockit van de organisatie FCA-Music gaat inmiddels meer dan twee jaar mee, en was er vaak vroeg bij met het programmeren van opkomende namen in de dance-scene. Afgelopen zaterdag mocht het techno-icoon Vince Watson tijdens Rockit live zijn kunsten laten zien in de Winkel van Sinkel. Gezien de naam die deze aimabele Schot heeft opgebouwd met de langspelers Sublimina en Echoes From The Future: View To The Past mocht er verwacht worden dat iedereen met een stacaravan of woonboot te Detroit de Utrechtse binnenstad zou aandoen.
Dat bleek niet het geval te zijn. Bij aankomst net voor middennacht was de feeërieke zaal van Sinkels warenhuis nog verdacht leeg, zodat opwarm-dj Benny Rodrigues [foto midden] op basis van minimale respons zijn set moest vormgeven. Rodrigues blijft een verbazingwekkend fenomeen, aangezien de Rotterdamse Portugees van alle markten thuis blijkt te zijn. Vanavond toonde hij aan ook prima overweg te kunnen met melodische techno, waarbij invloeden uit Detroit (‘At Les’ van Carl Craig) en uit Rotterdam (Duplex met ‘Autosug’) samen één geheel vormden. Tot kwart over één draaide hij, en in die periode liep de Winkel van Sinkel alsnog flink vol.
Kwart over één verschenen Apple Powerbook en MIDI-controller ten tonele, binnengedragen door Vince Watson [foto's boven en onder]. Na het nodige kabel- en plugwerk werd er voor het eerst op ‘play’ geklikt in Ableton Live, waarna de kleine producer direct hard van leer trok. Het geweldig transparante en harde zaalgeluid bleek een ideaal medium voor zijn warme en wollige techno, die met een flink tempo en een duistere rand op het publiek werd losgelaten. Vince Watson maakte vooral gebruik van materiaal van Echoes From The Future, aangevuld met veel nieuwe tracks en de undergroundhit ‘Everything Changes’. Die nummers, live aangestuurd en voorzien van extra lagen effecten en structuren, werkten erg goed op de dansvloer. Niettemin had een groot deel van het publiek daar weinig boodschap aan. Het leger streepjesbloesstudenten en niets-om-het-lijf-meisjes was namelijk erg druk met praten en versieren, en kon dus moeilijk aandacht schenken aan Watson. De Schot merkte achteraf op dat het hem opviel dat mensen in Nederland altijd vrij bedeesd reageren op zijn muziek. Veel maakte het hem niet uit; optreden is zijn brood, plus dat hij het zelf altijd erg leuk vindt om te doen. Wel was zijn optreden met nog geen uur aan de korte kant, temeer daar was aangekondigd dat zijn set anderhalf keer zo lang zou duren.
Om precies elf over twee nam Juan Sanchez het over. Deze dj wil nog weleens live gitaarsolo’s over zijn sets leggen, maar vannacht waren er buiten de platenspelers geen snaren te bekennen. Overtuigen kon de halve Spanjaard niet. Hij deed nog het meest denken aan Adam Beyer wiens favoriete platen gestolen zijn, maar non-verbaal doet alsof hij toch zijn favoriete titels de zaal in smijt. Het publiek, inmiddels ook rijp voor AA-opname, vond het erg fijn dat Sanchez af en toe zijn handen omhoog deed om te laten blijken wanneer het leuk werd. Soms werd het ook echt leuk, zeker als hij voor meer zagende synthesizers en climaxen koos, maar na het overweldigende optreden van Vince Watson overheerste de teleurstelling. Rond vier mocht Darko Esser eindelijk het mengpaneel overnemen, maar toen had de KindaMuzikdelegatie vanwege de zomertijd en de futloosheid van Juan Sanchez de wil al verloren om nog langer te blijven.
Fotografie: Wilbert Baan
http://www.kindamuzik.net/live/vince-watson/vince-watson/12375/
Meer Vince Watson op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/vince-watson
Deel dit artikel: