Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wild Beasts maken niet bepaald makkelijk in het gehoor liggende nummers. Hun muziek wordt omschreven als 'ontoegankelijke, theatrale indierock voor de enkeling'. Toch is de Oude Zaal in de Melkweg helemaal uitverkocht.
De vier jongens van Wild Beasts betreden het podium in blauw licht en zetten de eerste noten van 'Bed of Nails' in. Het licht past goed bij het vervreemdende en soms onaardse karakter van de muziek. Hun nieuwste album, Smother, is rustiger en ingetogen dan de twee voorgaande albums. De hoge stem van zanger Hayden Thorpe vind je óf geweldig, óf pathetisch en theatraal. En op Smother staan een paar mooie liedjes, al klinken ze door die ingetogenheid soms wel heel esoterisch. De niet-liefhebber krijgt er puistjes van. Maar juist deze nummers komen live veel beter tot hun recht, bijvoorbeeld door de dynamische drumpartij in het openingsnummer. Of neem het fraaie pianospel in 'Albatross', gecombineerd met de bijzonder mooie samenzang tussen de hoge falset van Thorpe en de sfeervolle tenor van Tom Flemming. Niet elke band beschikt over twee zangers van dit formaat.
Het viertal zet een sterke set neer, al is het misschien niet heel afwisselend. Door de typische zang van Thorpe lijken alle nummers op den duur een beetje op elkaar, maar het blijven avontuurlijke liedjes die het experiment niet schuwen. Wel staat de bas op de voorgrond en dat komt de breekbaarheid van sommige liedjes niet ten goede. Recensenten noemen de muziek vaak pretentieus, maar dat zijn Thorpe en Flemming allerminst. Ze spelen met bezieling en pretentieus komen ze nooit over, wel waarachtig. Thorpe maakt grapjes en bedankt het publiek meerdere malen. Het gaat duidelijk om de muziek die de voltallige band maakt en niet alleen om de twee frontmannen. Toch stelen zij wel de show, het is knap hoe ze elkaar naadloos afwisselen op toetsen, zang en gitaar.
Hoewel de set nergens inzakt, zijn de toegiftnummers, met onder meer 'The King's Men' en 'Lion's Share', het sterkst. Vooral 'The King's Men' klinkt veel dynamischer dan de albumversie en begint duister met Thorpes zang, die zo in een middeleeuwse kerkdienst zou passen. Daarna neemt Flemming het over met een snerpend 'Watch Me, Watch Me'. 'End Come too Soon' is een toepasselijke afsluiter van het concert. Het had best nog wat langer mogen duren.
Foto uit het KindaMuzik archief, door Peter Hageman
http://www.kindamuzik.net/live/wild-beasts/wild-beasts/22247/
Meer Wild Beasts op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/wild-beasts
Deel dit artikel: