Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
“A Perfect Circle neemt ons bij de neus. Dit kan niet waar zijn. Zo dom zijn ze niet. Het ligt er veel te dik bovenop.”; ik hoor het me nog zeggen toen de Lennon-cover ‘Imagine’ via het internet beschikbaar kwam. Deze combinatie uitgekauwde über-coverfavoriet en een pompend “Come with me”-arrangement (ja die draak van Puffy en Plant inderdaad) kón niet serieus bedoeld zijn. “Dat was de Bikini Bandits-dvd ook niet, dat is een covertje van de Backstreet Boys live in 013 ook niet. Ze strooien gewoon zand in onze ogen; om ons daarna hard uit te lachen!”
Niets is minder waar. Een afzichtelijk simplistisch hoesontwerp werd gepresenteerd (oeps! een politieke plaat?!), de tracklisting volgde. Tien covers over oorlog, vrede, liefde en hebzucht. Met als bonus een remix en ‘Passive’. Dat laatste is trouwens ook een ‘cover’, van Tapeworm. Een supergroep rond Trent Reznor, Danny Lohner, Maynard James Keenan en anderen. Een plaat maakten ze nooit. A Perfect Circle speelde live wel al eens ‘Vacant’. Onder de noemer ‘Passive’ staat die track nu dus op eMOTIVe. Het is een karakteristieke rocker in de betere A Perfect Circle-lijn. Keenan kan de Tool-schreeuw/grom mooi paren aan zijn echte zangstem, met daaronder een lekker hobbelende bas en Thirteenth Step-achtig gitaarwerk.
Goed, houden we over: een remix en tien covers. De remix klinkt als een ongeïnspireerde afgekeurde percussiedemo van Nine Inch Nails na een avondje stevig doorzakken. En de covers? Die kunnen op één na direct bij het grofvuil. Devo’s ‘Freedom of Choice’ roept nog net Mer De Noms in herinnering door Howerdels typisch splijtende leadgitaargeluid. Maar dan heb je het wel gehad met eMOTIVe.
Een domme versie van Marilyn Manson begeleid door slechte filmmuziek (‘Gimme, Gimme, Gimme’) en Marvin Gaye’s ‘What’s Going On’ verkilt zonder enige soul of swing. Een regelrechte verkrachting van ‘(What’s So Funny ‘bout) Peace, Love and Understanding’ – door Costello van onsterfelijk vuur en venijn voorzien – bloedt dood tussen tamboerijn, mandoline en George Michael-geblaat. Nog een knuffelrockertje? Ja hoor, ‘When the Levee Breaks’ mag direct worden toegevoegd aan de nieuwe Arcade-klapper voor kaarslichtromantiek. Welke idioot verzint dit? Welke achterlijke halve zool brengt zoiets uit?
Keenan als hoofdschuldige? Zeer zeker! Hij neemt in interviews het woord over deze plaat. Vertelt dan doodleuk hoe hij met Danny Lohner dit maakte of dat deed, hoe hij wilde dat Josh Freese zijn partijen moest drummen, enzovoorts. Hij, hij, hij. Was Keenans invloed op Thirteenth Step al zo groot dat A Perfect Circle steeds minder Howerdels kindje leek te worden, eMOTIVe is blijkbaar Keenan & Lohner met een toefje input van Howerdel. Geen wonder dat de laatste begin volgend jaar een soloplaat wil uitbrengen. Keenan lijkt gewoon zijn bandje geannexeerd te hebben.
De coup van Keenan is hoorbaar zo goed als volledig. Billy Howerdel doet er dus inderdaad goed aan zijn heil elders te zoeken. Want A Perfect Circle was ooit hij, met Keenan als zanger, werd toen een toerende band met huurlingen James Iha en Jeordie White, maar is inmiddels de Grote Maynard James Keenan Show. En dat is bepaald andere koek.
Waar A Perfect Circle op de eerste platen immers kon schitteren met intelligente, overdonderende en emotionele alt.metalrock, is eMOTIVe niets anders dan een walgelijk wanproduct met welgeteld anderhalf wel aardig nummer. Een complete afgang voor een ooit zo aansprekende grote band. Maar misschien toont de plaat wel het ware gezicht van de man Maynard James Keenan als niemand hem tot de orde roept…
http://www.kindamuzik.net/recensie/a-perfect-circle/emotive/7700/
Meer A Perfect Circle op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/a-perfect-circle
Deel dit artikel: