Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Mayhemistics begint subliem. Orkestrale Portishead-beats waaien uit over de raps van Azeem, die wel bij Common in de leer lijkt te zijn geweest om zijn flow te boetseren. Azeem is politiek bewust, maar schreeuwt zijn ongenoegen niet uit zoals Public Enemy of Immortal Technique dat doen. Eerder sluit hij aan bij de poëten van de Last Poets of de Soulquarians rond eerdergenoemde Common, Erykah Badu en Mos Def. Al is hij wel nog meer paranoïde dan die laatsten, of wat dacht u van lines als “Hitler was cloned, those who know stay silent. They tapin’ ya lines, cell phones and palm pilots.”. ‘Under Surveillance’ is een soort tweede ‘Television, drug of a nation’, ‘Birth Right First’ gaat dan weer over milieuproblemen. Maar eerder dan de – soms ietwat naïef linkse – teksten, staat het geluid centraal, waarvoor de huisband Variable Units garant staat.
Variable Units is een solide band, die seventies-funk afwisselt met downtempo beats en cool (acid) jazz om uiteindelijk uit te komen bij laid back hiphop waar Non Prophets ook wel kaas van gegeten heeft. Het Philadelphia-geluid van Ursula Rucker is niet ver weg op ‘Sound Field’, ‘What is it’ echoot succesvol Azeems verleden als Spearhead-lid en in ‘Birth Right First' creëren Wurlitzer-orgels een weemoedige sfeer waar pseudo-artiesten als Spooks een moord voor zouden begaan.
Essentieel album voor fans van The Roots, Digable Planets, Common of Mos Def.
http://www.kindamuzik.net/recensie/azeem-variable-unit/mayhemystics/9252/
Meer Azeem & Variable Unit op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/azeem-variable-unit
Deel dit artikel: