Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Evan Caminiti en Jon Porras zijn solo elk op hun eigen manier bezig met atmosferische, droney experimenten, maar de vernieuwende output die beide heren samen onder de noemer Barn Owl produceren, groeit eveneens gestaag. Onlangs verscheen Headlands, waarop Barn Owl de hulp kreeg van The Infinite Strings Ensemble, met onder meer Ellen Fullman, die bekend is van grote fysieke snarenconstructies.
Lost in the Glare is een volgende stap in een steeds uitdijend universum dat het midden houdt tussen postrock, sfeervolle ambient en hypnose. Naast gitaren, e-bows, percussie en sporadische vocalen doen ook instrumenten als farfisa, gong en tanpura mee, wat de epische stukken een haast sacrale dimensie geeft.
Lost in the Glare gaat dieper dan voorganger Ancestral Star. Barn Owl verstaat de kunst om op basis van naamgeving een sfeer te evoceren maar de epiek die vorm krijgt in nummers als 'Devotion I', 'Devotion II' en 'Light Echoes' en 'Midnight Tide' wordt met afwijkende passages doorweven. De verschroeiende drones in 'The Darkest Night since 1683' plaatsen de band tussen de hardere experimenten op het label Southern Lord en de folkgitaren op 'Temple of the Winds' overgieten het geheel met een acid-folksfeertje.
Los van alle referenties klinkt het tweetal in de eerste plaats als Barn Owl en in deze eigen klankenwereld slaagt het duo er keer op keer in om zichzelf te vernieuwen. Lost in the Glare klinkt bijzonder gefocust en is als uitgebalanceerd episch totaalwerk een goed visitekaartje.
http://www.kindamuzik.net/recensie/barn-owl/lost-in-the-glare/22036/
Meer Barn Owl op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/barn-owl
Deel dit artikel: