Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Diary of an Afro Warrior. Alleen al voor die titel verdient Benga dikke credits. Je ziet de giftige speren als het ware uit de grond steken.
Naar verluidt loopt Benga rond met het beste kapsel van de planeet dubstep en die zichtbare afroroots hoor je onmiskenbaar terug op zijn debuutalbum (niet helemaal een debuut, want hij bracht eerder al een cd in eigen beheer uit, maar goed).
Als vriendje van Skream tekende de uit de Londense wijk Croydon afkomstige producer natuurlijk bij Tempa, waar ze hem na zijn monstersingle 'Night' maar wat graag tekenden voor een heel album.
Die schijf mikt natuurlijk keihard op het middenrif, met subsonische bassen die de fundering van iedere club serieus op de proef stellen. Maar Benga snapt dat je geen cd kunt vullen met louter wilde clubtracks en maakt daarom ook uitstapjes richting triphop ('Someone 20') en zelfs clubtrance ('Pleasure').
Toch had hij dat beter niet kunnen doen. Ze vormen de momenten waarop dit afrodagboek inzakt. Zodra Benga z'n bassynths weer laat brullen, zoals op 'Crunked Up', het pikzwarte Prodigy-achtige 'The Cut' en het prijsnummer '26 Basslines' gaan de speren weer de lucht in.
Naast een wreed maar wisselvallig dubstepalbum is Diary of an Afro Warrior ook een goede testcase voor je woofers. Als die een zwakke plek vertonen, trekt Benga's basbeest al snel de scheuren in je speakers.
http://www.kindamuzik.net/recensie/benga/diary-of-an-afro-warrior/16705/
Meer Benga op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/benga
Deel dit artikel: