Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De volgende episode in het immer veranderende klankenuniversum van Biosphere heet N-Plants. De Noor Geir Jenssen, de man achter Biosphere, raakte gefascineerd door een oude foto van een Japanse nucleaire basis. Futuristische gebouwen werden klaarblijkelijk in de mooiste stukjes natuur geplant. Dit contrast leidde tot heel wat vragen, zowel op esthetisch als op maatschappelijk vlak en eveneens tot N-Plants, dat Biosphere als een soundtrack voor deze kerncentrales beschrijft.
Het visionaire van Biosphere zit niet enkel in het feit dat bovenstaande gedachte door Jenssens hoofd flitste vóór het drama in Fukoshima, maar vooral in het gegeven dat Biosphere reeds twintig jaar creatief aan de slag is met wat hijzelf ambient techno noemt en daar steeds nieuwe én beklijvende accenten in legt.
Op N-Plants is het niet anders. De negen nummers - elk voorzien van een Japanse titel - vormen een warm klankenpalet, dat je als een zeer minimale invulling van de combinatie tussen Duitse synthkrautrock en Boards of Canada zou kunnen beschouwen. N-Plants wordt gekenmerkt door herhaling en abstracte, maar warme, minimale klanken met hier en daar een stem. Op nummers als 'Jōyō' en 'Genkai-1' worden catchy melodieën toegevoegd die N-Plants haast geschikt maken voor de dansvloer. Biosphere heeft de contrasten tussen mens en natuur op een originele manier samengevat. Helaas pakte de realiteit een stuk minder poëtisch uit.
http://www.kindamuzik.net/recensie/biosphere/n-plants/21874/
Meer Biosphere op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/biosphere
Deel dit artikel: