Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Voor wie het gemist heeft: Charlene Meulenberg vergaarde met haar deelname aan de vierde editie van Idols flink wat landelijke bekendheid. De finale haalde ze net niet, maar dankzij de veelbekeken televisietalentenjacht speelde de in Zwolle opgegroeide zangeres zich wel in de kijker. Ze viel op bij Dox, de thuishaven van onder meer Wouter Hamel, New Cool Collective en Giovanca.
Bij dat eigenzinnige Amsterdamse label is inmiddels Charlene's titelloze debuutalbum verschenen. Een plaat die tot stand kwam volgens de door Dox dikwijls gehanteerde werkwijze met vaste huisproducers, componisten en muzikanten die aan elkaars platen meewerken, ter bevordering van een ouderwets familiegevoel.
Zo koppelde men Charlene voor het schrijven van songmateriaal voor haar eerste plaat aan Dean Tippet. Samen met labelbaas Bart Suèr en Tim van Berkestijn (Benny Sings) nam hij ook de rol van producer op zich. Gelet op Charlene's achtergrond in het black gospelkoor Inside Out en op de muziekstijlen waarmee Dox doorgaans aan de weg timmert, wekt het geen verbazing dat op het album de nadruk ligt op funk en soul. En wel zoals ze klonken in de jaren zeventig en tachtig.
Ofschoon ze die periode zelf niet bewust heeft meegemaakt, komt Charlene prima uit de verf in zowel de poppy uptempo nummers - hier en daar voorzien van likjes rock en electro - als in het rustiger werk, waaronder een jazzy bossa nova. Dit is niet alleen te danken aan haar stem - ze 'dubbelde' zelf de koortjes - maar ook aan de muzikanten die haar bij de opnames in de E-Sound Studio in Weesp bijstonden. Zij waren eerder al te horen bij namen als Zuco 103, Kyteman's Hiphop Orchestra en Sabrina Starke. Dat het album - in Japan - met analoge apparatuur is afgemixt, versterkt het retrokarakter van het materiaal nog eens.
Kritiek is misschien mogelijk op de overgestyleerde presentatie van de ex-Idols deelneemster. Zo lijken het glossy artwork van de cd en de bijbehorende glamourfotografie enigszins te vloeken met haar christelijke achtergrond. Maar je kunt je natuurlijk afvragen of Nederland anno 2010 nog enkel het domein is van calvinisten en of de duivel altijd de beste liedjes moet hebben.
http://www.kindamuzik.net/recensie/charlene/charlene/19674/
Meer Charlene op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/charlene
Deel dit artikel: