Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als het voorbije anderhalf jaar één nummer verantwoordelijk was voor een onwaarschijnlijke piek in het collectieve geslachtsverkeer, dan moet het wel ‘Housewife’ geweest zijn. Ver weg van alle kitsch, glitter en glamour die van Victory een ontembaar party animal maakten, presenteert Daan nu Cinema, een retrospectieve waarop maar liefst vier filmscores gecompileerd worden.
De release loopt niet toevallig parallel met die van de prent Suspect van Guy Lee Thys en Ivan Boeckmans, waarvoor Daan de muziek aanbracht. Dat deed hij eerder ook al voor Meisje, Verboden Te Zuchten en Un Honnête Commerçant. De 32 nummers bestrijken een breed canvas waarop de meest diverse facetten van een veelzijdig artiest belicht worden. Van ingetogen melancholie en akoestisch gefröbel naar contemplatievere componenten en atmosferische, elektronische klankpatronen. Daan laat op Cinema weinig kansen onbenut en scoort subtiel met het killerinstinct van een rasechte goalgetter.
Met ‘Jamais Neutral’ (duet met actrice Els Dottermans) uit Meisje neemt Cinema een droomstart en het is een verademing dat deze verdoken culthit eindelijk officieel het levenslicht ziet. Maar er is meer: zo bezorgt ‘Metropolitan’ je door toedoen van een stuiterende melodie en een mondharmonica alsnog een krop in de keel, lonkt ‘Muriel’ mijmerend naar Moon Safari (Air) en wordt ‘Souvenirs van Plastique’ zowaar in een Nederlands charmeoffensief gewikkeld.
De (wél eerder afzonderlijk verschenen) songs uit de stadsprent Verboden Te Zuchten (met ‘Transport’ als uitschieter) zijn erg fragmentarisch en filmisch en omhelzen schalks de obscure gevels en gekleurde neonlichten van een desolaat Brussels by night. Opvallend is ook ‘Ocean (Basilique)’, waarin de stembanden van Daan dermate lage tonen croonen dat je zou zweren dat ze zijn opgestaan uit de asresten van Elvis Presley en Johnny Cash. Grootstadsmuziek die je uit alle mogelijke rioolputten tegemoet wasemt en die het perfecte tegengewicht biedt voor het urenlang doelloos struinen door muf geurende en hopeloos verlaten straatjes.
In de muziek bij de politiefilm Un Honnête Commerçant wordt dan weer gammel en moeilijk buigzaam knip- en plakwerk opgediept dat niet uit de toon zou vallen op een Dead Man Ray-plaat. Niet kwaad, maar zeker niet onvergetelijk. Resten nog de songs uit het gloednieuwe Suspect, met het niet van bombast gespeende ‘Wifebeater’ en het in het Duits gezongen ‘Filterzigarette’, waarin we cold wave echo’s opvangen van Gary Numan. ‘La Cour’ is de sluitende definitie van hoe Kraftwerk in de oren van Daan klinkt en mede daarom krijgen we toch wel zin om de film ook effectief te gaan bekijken. Mission accomplished!
Daan stelt Cinema live voor in de AB (Brussel) op 2 en 3 december.
http://www.kindamuzik.net/recensie/daan/cinema/11285/
Meer Daan op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/daan
Deel dit artikel: