Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Na ruim vijftien jaar in de muzikale marge lijkt Dan Bejar, alias Destroyer, dan toch een groter publiek te bereiken. Een radicale muzikale ommezwaai was hiervoor wel nodig. Zijn zelfverklaarde Europese blues, een schimmige indiecocktail met als hoofdbestanddelen Pavement en David Bowie, maakt plaats voor gladgestreken avondkledingmuziek vol zoete melancholie. Kaputt heet de plaat, en hij is schitterend.
Bejar is een ongedurig man. Hij heeft meerdere muzikale uitlaatkleppen nodig, zoals de zuurstokpop van The New Pornographers of de opgefokte folk van Frog Eyes. Bandleden komen en gaan bij Destroyer. Met Kaputt lijkt het erop dat hij in ieder geval muzikaal wat meer rust in de kont krijgt. Bejar zingt je zijn beeldende teksten berustend toe, met op de achtergrond ontspannen saxofoonspel, wavy bas- en gitaartonen, dameszang, aangevuld met doeltreffende beats en drums.
Maar de zalvende ambient-achtige synthlijnen eisen stiekem de hoofdrol op. Gelaagd en subtiel, net als in de dagen dat The Orb met Thomas Fehlman samenwerkte. Nachtelijk, fantasierijk, maar net zo goed zonnig en zomers, zoals in de magnifieke afsluiter, 'Bay for Pigs'. Namen die bij het totaalplaatje passen, zijn Roxy Music, Sade en Steely Dan. Kortom: hoe mondain en cocktailprikkerig wil je het hebben?
Hij weet zelf ook niet zo goed wat hem dit muzikale pad deed kiezen. Hooguit dat hij een wat toegankelijker, meer popgerichte plaat wilde maken. Gelukkig loopt hij, net als bij alle onstuimige Destroyerplaten, nog steeds zijn gevoel achterna. Alleen minder fragmentarisch. Het maakt van Kaputt een boeiende eenheid, een plaat die geschikt is voor elk moment van de dag.
Hoewel alle negen songs een hoog niveau kennen, zijn de uitschieters de nummers waarin de spanningsboog toch wat strakker staat. 'Savage Night at the Opera' bijvoorbeeld, waar The Cure nadrukkelijk aan de deur rammelt met sfeervol gitaarspel. Of 'Downtown', dat onderhuids aantrekt en afstoot.
Dat Destroyer zichzelf opnieuw uitvindt, is overdreven om te stellen, want de Canadees is altijd ongrijpbaar geweest. Duidelijk is nu al wel dat Kaputt een van de opmerkelijkste en misschien wel beste platen van 2011 is.
http://www.kindamuzik.net/recensie/destroyer/kaputt/21716/
Meer Destroyer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/destroyer
Deel dit artikel: