Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In Londen gebeurt meer dan in Limoges. Natuurlijk, internationaal staat die Franse stad bekend om haar porselein. Maar wie een passie heeft voor jarenzestigpop, ontmoet langs de Theems waarschijnlijk meer gelijkgestemde geesten dan aan de oevers van de Vienne.
En dus stak Fabienne Delsol zo halverwege de jaren negentig het Kanaal over. Eenmaal in Londen ging ze zingen bij The Bristols, een studioproject dat - met Liam Watson als gitarist en belangrijkste bezieler - uitgroeide tot een heuse liveband met een prima reputatie bij garagerockadepten. Dat laatste mag geen verbazing wekken gezien Watsons andere professionele hobby, het runnen van de met vintage apparatuur en instrumenten volgestouwde ToeRag Studios.
Na twee albums, wat singles en verschillende tournees door Europa hielden The Bristols op te bestaan. Delsol had de smaak echter te pakken en nam in 2004, met Watson als producer, een soloplaat op. Daarop stond materiaal dat grotendeels in het verlengde lag van het voorafgaande, met ditmaal ook een verwijzing naar haar Franse wortels in de vorm van het ooit door France Gall onsterfelijk gemaakte Serge Gainsbourgnummer 'Laisse Tomber les Filles'.
On My Mind is Delsols derde album onder eigen naam, ofschoon Watson, met wie ze inmiddels getrouwd is, opnieuw een flink stempel op het geheel heeft gedrukt. De in mono opgenomen nummers zitten dus vol met authentiek klinkende orgeltjes, gitaarfuzz en andere aan vroeger tijden refererende geluiden.
Ook nu doet Delsol, met covers van Sylvie Vartans 'Ce Jour-Là' en 'Pas Adieu' van Les Problèmes, een gouden greep uit de Franse beatmuziek van de jaren zestig, de yé-yé. Verder mag een werkje van Joe Meek, als producer Watsons lichtende voorbeeld, naturlijk niet ontbreken: de keuze is gevallen op een obscuur nummer van The Tornados.
En dan komen ook nog de dromerige en psychedelische kanten van de jaren zestig aan bod. In die bijt is het country-achtige en wat minder aan een bepaald tijdperk gebonden 'Count Me Out' overigens een wat vreemde eend. De wazige hoesfoto, met Delsol als beatmeisje in mini-jurk, laat niettemin nog eens overduidelijk zien in welk decennium ze het liefst een ster had willen zijn.
http://www.kindamuzik.net/recensie/fabienne-delsol/on-my-mind/21133/
Meer Fabienne Delsol op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/fabienne-delsol
Deel dit artikel: