Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Florian Horwath komt uit Tirol, belandde via Wenen in Berlijn en nam zijn eerste cd op in het Zweedse Vallarum. Of eigenlijk zijn het twee cd's. In pakweg de helft van de twaalf nummers op We Are All Gold duikt Horwath diep in zijn navel, om daar eens lekker te gaan zitten staren. Hij treft daar nogal wat melancholie aan, die tekstueel verpakt is in de nodige kretologie terwijl coherente verhaaltjes ontbreken. Een zinsnede als "You were not around when I left you" ('Inner Boy Love Song II'), klinkt natuurlijk treurig, maar zou het minder erg zijn als die 'you' wel in de buurt was geweest?
De andere helft van We Are All Gold bestaat uit meer extraverte, poppy liedjes in de sfeer van de jaren zestig en vroege jaren zeventig die veelal uitnodigen tot meezingen. De straathoekgospel van 'Not Half Awake' had van de Engelse doe-het-zelver Johnny G kunnen zijn. De vrolijke jengelpop van 'When the Light Came Around' beschrijft de transformatie van Cat Stevens tot Yusuf Islam. Ondanks herhaalde pogingen lukt het me steeds niet stil te blijven zitten bij de zwoele saxofoon in Roky Ericksons 'Clear Night for Love' en het orgeltje van 'The Birds'.
Het zal duidelijk zijn dat mijn voorkeur niet uitgaat naar Florian Horwaths navel. Maar als deze cd in handen van een andere recensent was beland, had die daar waarschijnlijk een hoop moois gehoord. Hoe je het ook bekijkt, slechts voor de helft geslaagd dus.
http://www.kindamuzik.net/recensie/florian-horwath/we-are-all-gold/10313/
Meer Florian Horwath op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/florian-horwath
Deel dit artikel: