Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
IJsland profileert zich de laatste jaren meer en meer als voedingsbodem voor ingetogen snaarexperimenten, vaak verder bouwend op een klassieke muzikale aanpak. Hildur Guðnadóttir past in deze recente traditie maar toonde eerder al met Without Sinking en Mount A aan dat ze toch nog enkele andere accenten legt waardoor haar solowerk plots ook andere dimensies aanneemt. Naast haar eigen werk was Guðnadóttir als celliste al actief bij onder meer Múm, Jóhann Jóhannsson, Angel, BJ Nilsen en Stilluppsteypa.
Ingetogenheid en minimalisme tekenden haar eerdere solowerk. Op Leyfdu Ljosinu slaat Guðnadóttir nieuwe wegen in, terwijl ze trouw blijft aan de sereniteit die haar muzikale aanpak zo beklijvend maakt. Haar nieuwste release bevat twee delen, een vier minuten durende 'Prelude' en een afsluitend hoofdnummer van zo'n vijfendertig minuten. Dit laatste draagt de titel van het geheel.
Leyfdu Ljosinu is een oefening in traagheid en geleidelijkheid en dat is meteen de sterkte ervan. Guðnadóttir werkt met stem, cello en elektronica en dit laatste zorgt ervoor dat ze gaandeweg meer muzikale lagen kan opbouwen die het geheel steeds complexer maken en zo stilaan naar een climax toewerkt.
'Leyfdu Ljosinu' per sequentie overlopen zou aan de essentie voorbijgaan. Door de graduele opbouw van stemmen en cello weeft Guðnadóttir een intrigerend tapijt van meeslepende klanken die naar het einde toe op een eigen, abstracte manier verwijzen naar de intensiteit van bijvoorbeeld Godspeed You! Black Emperor. Maar Guðnadóttir laat zich moeilijk vergelijken en lijkt in de eerste plaats op zichzelf. Leyfdu Ljosinu is dan ook een volgende stap in Guðnadóttirs boeiende muzikale loopbaan, en een die nieuwe deuren opent.
http://www.kindamuzik.net/recensie/hildur-gudnadottir/leyfdu-ljosinu/23022/
Meer Hildur Gudnadottir op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/hildur-gudnadottir
Deel dit artikel: