Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Pop- en rockmuziek die oversteekt naar het hedendaagse klassieke veld; een cross-over die al meerdere decennia van kracht is. Philip Glass maakt bewerkingen van Bowie's Low, Lunapark waagt zich aan Squarepusher en Zeitkratzer speelt werk van Carsten Nicolai tot Merzbow. Steve Reich krijgt een uitvoering op Lowlands en Radiohead's Jonny Greenwood componeert voor een orkest. Nederland heeft met Cross-Linx zelfs een festival voor deze kruisbestuivingen.
Bryce Dessner – zowel klassiek geschoold als rockgitarist in The National – schreef in opdracht vier stukken voor het vermaarde kwartet Kronos Quartet, die zijn samengebracht op Aheym. In Dessner's muzikale DNA zit Reich diep geworteld (als student ontdekte hij al diens Electric Counterpount); dat zou je bijvoorbeeld kunnen horen aan de koperblazers in Fake Empire van The National.
Al hebben de vier composities op Aheym op het eerste gehoor weinig tot niets te maken met zijn rockgroep – het zijn zeker geen vertalingen van riffs of nummers van de rockband – daveren er in Tour Eiffel wel lichtelijk rockende gitaarakkoorden over elkaar heen, gecombineerd met een zekere bossanovaswing. Van cross-over is geen sprake. Aan strikte hokjesgeest doet Dessner gewoonweg niet: de ene keer uit hij zich muzikaal met The National, de andere keer via gecomponeerde werken voor klassieke bezetting. Het is allemaal muziek.
Dessner's composities raken aan Oost-Europese volksmelodie, vroege sacrale muziek, minimalisme en klaaglijke Góreckitragiek. Zijn geboortegrond van New York klinkt door de werken heen: in immigrantenhoop op een betere toekomst en ook in een duidelijke verbondenheid met de hedendaags klassieke traditie in vernuftig verweven frases en drones.
Waar het Kronos Quartet zich tot in het kleinste detail van zijn meest virtuoze kant laat kennen, verrast het viertal zijn liefhebbers met nieuw werk uit wellicht onvermoede hoek. Fans van The National maken kennis met misschien wel onverwachte kanten van Dessner en de schittering van (hedendaags) klassiek repertoire. En met deze dubbelslag heeft iedereen een album vol ontzagwekkende en intense, sublieme muzikale schoonheid in handen: een van dé platen van 2013.
http://www.kindamuzik.net/recensie/kronos-quartet/aheym-kronos-quartet-plays-music-by-bryce-dessner/24449/
Meer Kronos Quartet op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/kronos-quartet
Deel dit artikel: