Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Rutger Zuydervelt is de enige werknemer van de Machinefabriek. Zijn productiemiddelen bestaan uit een oud cassettedeck met bijbehorende cassettebandjes, walkmans, een oude radio, een gitaar, effectapparatuur en een laptop. Soms besteedt hij een vioolpartij uit en verwerkt die in zijn eindproduct. In hoog tempo produceert hij 3-inch cd`s gehuld in mooie hoesjes die hij in eigen beheer uitbrengt. Ze heten Lief, Roes of Hieperdepiep en er staat hoogst originele muziek op waar nog geen hokje voor bestaat. Gelukkig maar.
De werkzaamheden van de Machinefabriek bestaan uit het toevoegen van noise – verstoord geluid. Het gaat hem er niet om zoveel mogelijk lawaai te produceren. Daarvoor hebben we Merzbow al. Het is juist de subtiliteit waar hij in uitblinkt. Op vakkundige wijze plaatst hij grof geweld tegenover verstilde pianoklanken. Dit contrast heeft hij prachtig uitgewerkt op Roes. De negen nummers kun je opvatten als één lang nummer van twintig minuten. Het voert je mee langs bulderend lawaai, subtiel gekraak van versleten platen en rustige pianostukken die van ver lijken te komen. Tussendoor hoor je nog een stukje accordeonspel en een omroeper op een Frans treinstation. Dan overspoelt een slecht ontvangen FM-frequentie alles en volgt weer een korte, onrustige uitbarsting. De kracht van Roes ligt in de metalen geluiden en het subtiele pianospel die prachtig in elkaar opgaan.
Zijn mini-album Bricks and Pieces is echter een stuk minder evenwichtig. Het is een collage van 29 losse en toegankelijke schetsen. In twintig minuten wel te verstaan. Chris Clark meets Mùm in anderhalve minuut. Druk pianospel. Rustig pianospel. Goedaardige rock. Nintendo-muziek. Donkere ambient en vogelgekwetter. Rutger laat zien dat hij over een groot talent beschikt om al deze verschillende stijlen naar zijn hand te zetten. De halve flarden en pogingen moeten alleen nog worden uitgewerkt.
Een ander werkje uit de fabriek heet Lief en bestaat uit één lang nummer waarop hij vioolspel heeft verwerkt in zijn gebroken ruis. Het resultaat is een monotoon gezoem dat klinkt alsof een toets van een orgel is blijven hangen. Met vlagen trekt het aan tot een indrukwekkende soundscape die langzaam, bijna onmerkbaar, verder opzwelt. Tenslotte brokkelt ze krakend af en komt sputterend tot stilstand. Live gaat het er een stuk minder subtiel aan toe. Daar draait de fabriek op volle toeren zoals je 25 mei op het Festival aan de Werf te Utrecht weer kunt horen.
Hieperdepiep is een recente concertregistratie van op het Utrechtse Drift-festival. Het grootste gedeelte bestaat uit meedogenloze geluidsterreur, gebroken lawaai en metalen gepiep. Soms vallen er vanachter een hoop ruis pianoklanken te onderscheiden. Die worden echter weer snel overstemd door rauwe, krassende geluiden. Op het hoesje bedankt hij iedereen die ondanks de herrie bleef kijken bij het optreden. Lawaai met een knipoog dat genoeg potentie heeft voor een label als Ant-Zen, zulke kwaliteitsproducten ontvangen wij graag!
http://www.kindamuzik.net/recensie/machinefabriek/roes-bricks-and-pieces-lief-hieperdepiep/9471/
Meer Machinefabriek op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/machinefabriek
Deel dit artikel: