Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zeno van den Broek, het brein achter het Rotterdamse dronesproject Machinist, zegt beïnvloed te zijn door moderne kunst, architectuur en hedendaagse stedelijke landschappen. Bij het beluisteren van zijn alweer zesde album Viens avec Moi dans le Vide vraag je je af hoe Van den Broek zich voelt als hij op de Erasmusbrug staat en de Rotterdamse skyline in zich opneemt.
Want hoewel de Rotterdamse atmosfeer wellicht een stukje grimmiger is dan die van de gezapige, met Mac Bikes bezaaide Amsterdamse grachtengordel, lijkt Van den Broek zich de zaken wel erg somber voor te stellen. Dat is natuurlijk een greep in de lucht, want zelfs achter de meest duistere klanken kunnen guitige gezichten schuilen. Niettemin zal de kans dat Machinist zich door het jaarlijks terugkerende Caraïbisch getinte zomerfestival in de Maasstad heeft laten inspireren verwaarloosbaar zijn.
De unheimische drones op Viens avec Moi dans le Vide doen eerder denken aan apocalyptische stadslandschappen zoals die beschreven worden door pessimistische schrijvers als José Saramago en Michel Houellebecq. Toch blijkt met deze release op het toepasselijk getitelde Betontoon dat ambient zelfs in zijn meest duistere vorm voor ontspanning kan zorgen. Voor de masochist welteverstaan. Zo zijn op de derde - naamloze - track echo's uit het Berlijn van Basic Channel terug te horen terwijl een gemene, kolossale typmachine op de achtergrond meetikt.
Met Viens avec Moi dans le Vide heeft Van den Broek een plaat gemaakt die urban is in de ongebruikelijke zin van het woord. Een aanrader voor de weinig bang aangelegde liefhebber van eenzame, industriële horror.
http://www.kindamuzik.net/recensie/machinist/viens-avec-moi-dans-le-vide/20000/
Meer Machinist op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/machinist
Deel dit artikel: