Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een van de beste maar tegelijk ook meest onopgemerkte platen van 2011 was Fading Parade van Papercuts. Badend in galm kon Jason Robert Quever zijn relatieleed volledig botvieren in bij tijd en wijle schitterende zangmelodieën. In soms sublieme liedjes regen hij en zijn uitzendkrachtenband postrock, droompop, shoegaze en folk aan elkaar. Ruim drie jaar later is daar opvolger Life Among the Savages. En ja, het is wederom een prachtplaat.
De negen songs zijn van een grote schoonheid, met verwijzingen naar jarenzestigbands als The Byrds, The Beach Boys en The Beatles. De galm legt het af tegen bredere orkestratie als cello en viool. Quever lijkt met fluisterzingen de juiste manier gevonden te hebben om zijn vocale beperkingen enigszins te beteugelen, zoals in het berustende 'Easter Morning'. Moog synthesizer, autoharp en mellotron dichten waar nodig de gaten om de vergeeldefotosfeer in stand te houden.
Getooid met slechts een akoestische gitaar is hij eveneens in staat om buitengewoon sfeervolle nummers te schrijven, zoals hij bewijst met het aan vervlogen tijden herinnerende 'Psychic Friends'. Het onbetwiste hoogtepunt is het bloedstollend mooie 'New Body', waarin alles wat Papercuts zo goed maakt op een indrukwekkende manier samenkomt met de kwaliteiten van Quever als producer.
Het nummer is door de inzet van cello en viool zwaar aangezet, bijna barok. Deze stemming wordt op de juiste momenten door de toetsen versterkt. Quever legt een soort verloren gevoel in zijn prachtige zangmelodie, en dan met name in het fraai opgebouwde refrein. Ritmes die refereren aan The Velvet Underground geven het liedje iets geheimzinnigs.
Op Life Among the Savages is alles bij Papercuts voor het eerst in balans (behalve dan in het onnodig overstuurd klinkende 'Staring at the Bright Lights'). Die balans heeft wellicht te maken met de ervaring die Quever de afgelopen jaren opdeed als producer voor onder andere Beach House. Toch weet hij de übermelancholieke stemming te behouden. En ja, wellicht bereikt hij zo dan toch eens een breder publiek. Het is de zeer begenadigde songschrijver Quever gegund.
http://www.kindamuzik.net/recensie/papercuts/life-among-the-savages/25076/
Meer Papercuts op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/papercuts
Deel dit artikel: