Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vorig jaar was Richard Youngs vooral bezig met langgerekte, dissonante gitaartonen en drones, met af en toe die dwarse, onzekere stem die als een mes door de sfeer heen sneed. River through Howling Sky was een moeilijke, maar prachtige plaat. Nieuweling The Naive Shaman is zo mogelijk nog moeilijker, nog lastiger te doorgronden, al is het vanaf de eerste toon van ‘Life on a A Beam’ duidelijk dat ook deze plaat erg intrigerend is.
Een groot verschil is dat deze plaat volledig digitaal met zijn computer is opgenomen, waardoor nog meer gebruik wordt gemaakt van loops, effecten en herhalingen. Zijn stem heeft een grotere rol gekregen, waarbij het maar niet duidelijk wil worden of we daar blij mee moeten zijn. Nog meer dan op zijn vorig werk klinkt hij onzeker en op het randje, en kiest hij voor zanglijnen die intens vervreemdend werken op die elektronische, vaak voortdronende basis. Het gaat duidelijk niet om de afwisseling, veeleer wordt er op de hypnotische werking van de herhaling gegokt. En niet ten onrechte, The Naive Shaman is overal bezwerend en soms bijna bedwelmend. Vooral de meer dan een kwartier durende afsluiter ‘Summer’s Edge II’, met allerhande doorratelende percussie-dingetjes en de continu herhalende zanglijn is hypnosemuziek zoals het bedoeld is. Ergens doet het nummer ook denken aan het beste werk van Shalabi Effect, maar zo goed als hier klinkt die band al jaren niet meer.
Of The Naive Shaman een echt goede plaat is wordt maar niet duidelijk; het peil van de vorige wordt in ieder geval alleen bij de afsluiter gehaald. Het blijft echter hoe dan ook een fascinerende plaat van een fascinerende muzikant.
http://www.kindamuzik.net/recensie/richard-youngs/the-naive-shaman/10929/
Meer Richard Youngs op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/richard-youngs
Deel dit artikel: