Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie herinnert zich niet de legendarische scène met het paardenhoofd uit Coppolas The Godfather? Thomas Van Cottom (ex-Venus en Sharko) en Aurélie Muller (Raymondo, Melon Galia) startten negen jaar geleden hun adaptatie van het mythische verhaal. De synopsis van dit liefdesverhaal mondt vandaag uit in Les Heures de Raison, de debuutplaat van Soy Un Caballo (vrij vertaald: 'ik ben een paard').
De tandem Van Cottom-Muller bestiert het soort fragiele, beeldrijke folkpop waarin zowel fans van Grizzly Bear (‘Comme On Va Bien’), Laura Veirs en vooral Stereolab zich moeten kunnen schikken. Die laatste referentie is geen toeval, want arrangeur van dienst op dit album is Sean O’Hagan (The High Llamas), jarenlang intensief werkzaam voor het duo Tim Gane/Laetitia Sadier.
Een andere opmerkelijke gast is Will Oldham (‘La Chambre’), in het Frans nota bene. Onverdienstelijk is zijn duet met Muller, enkel geruggensteund door een akoestische gitaar, een Rhodes piano en een ritmebox, zeker niet - een prins staat nu eenmaal mooi op het visitekaartje. Maar net daarom had er allicht iets meer verwacht mogen worden van deze unieke co-operatie.
Voorts schetst Soy Un Caballo arcadische portretten die uitstekend gedijen in de huiskamer en het auditieve equivalent opwekken van stille verwondering bij zonsondergang. Authentiek, maar schrander en toch compleet van deze tijd. Vakkundig gestileerd, gevrijwaard van overtollige franjes en met een arendsoog voor subtiele vondsten.
Of Les Heures de Raison voor het Waalse duo dé afspraak met de geschiedenis wordt, valt allicht pas binnen een paar jaar te bezien. Zeker is wel dat de beperkte muzikale commune in België een hartverwarmend mooie parel rijker is.
http://www.kindamuzik.net/recensie/soy-un-caballo/les-heures-de-raison/15677/
Meer Soy Un Caballo op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/soy-un-caballo
Deel dit artikel: