Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Meer en meer speelt het communicatieve leven tussen mensen zich af via datastromen. Natuurlijk kun je daar de technische kant van uitvergroten zoals bijvoorbeeld gedaan wordt door Ryoji Ikeda. Juergen Berlakovich richt zijn vizier meer op de menselijke component. Daarvoor gebruikt hij nadrukkelijk ook taal. In Streams waart zodoende romantisch dolend rond tussen datasets en intieme emoties.
Berlakovich werkt veel met tekst en geluid; gesproken woorden krijgen gezelschap van gitaar en elektronica. Zo maakt hij elektronische composities vol spraakgeluidtexturen. Naast Takamovsky is hij een helft van het muziek-en-literatuurduo Sergej Mohntau en lid van het Vegetable Orchestra.
Op Takamovkydebuut In Streams komen in spreekzang-miniaturen twitterende honden, eenzame dj's en paranoïde Facebookers langs; liefdesbrieven bestaan uit 0 en 1, spraak lijkt geperst uit statische lucht. Takamovsky schept tegelijk elektronische klankschappen en indietronicaliedjes. In Streams zoekt naarstig en enigszins nerveus een rode draad van Christian Fennesz via Tom Waits, van Franz Kafka en William S. Burroughs, van Steve Reich naar Frank Zappa light en misschien een mespuntje Radiohead en zelfs The Postal Service.
Takamovsky wil de menselijke maat blootleggen en al gravend bedrijft en beschrijft hij uit een soort muzikale klanketymologie. Ergens tussen veldopnamen, elektronische pulsen en beats, jazzy akoestisch gitaarspel en literaire woorden ligt met In Streams in ieder geval zijn handtekening besloten. Het is de warmbloedigheid daarvan die ervoor zorgt dat Takamovsky erin slaagt naar de luisteraar te reiken door het oorspronkelijke pure zelfportret verre te overstijgen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/takamovsky/in-streams/23854/
Meer Takamovsky op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/takamovsky
Deel dit artikel: