Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als het aan mij had gelegen, was News and Tributes de A Night at the Opera van The Futureheads geworden. Eventueel inclusief ‘galileo’s’ en ‘mama-mia’s’, caleidoscopische videoclip en headbangers-einde. Met de directheid van het eerste, titelloze album uit 2004, dat in de Lage Landen in eerste instantie flink over het hoofd werd gezien, inbegrepen. Natuurlijk met de gelaagde, vierdimensionale zanglijnen, gescandeerde teksten en achtergrondkoortjes, maar dan nog verder uitgebouwd. En dan in plaats van ‘Hounds of Love’ een eigentijdse versie van ‘Bohemian Rhapsody’, als toetje.
‘Area’, de single die het viertal uit Sunderland eind vorig jaar uitbracht als zoethoudertje, gaf nog behoorlijk wat hoop, maar laten we de waarheid maar meteen onder ogen zien: zo goed, speels, fris, snel, opgewonden, vierdimensionaal, bevlogen en swingend als het debuut was, is News and Tributes niet. Een simpele herhalingsoefening van het debuutalbum is het echter ook niet.
Albumopener ‘Yes/No’ zet de toon. Het is een euforische song die erom schreeuwt mee gescandeerd te worden. “Yes! No! Yes! No!” Tegelijkertijd is het ook een nummer dat perfect op het debuutalbum had gepast. Tijdens veel andere nummers verlaagt de band het tempo, wat toch wel verrassend is voor een band die in het verleden slechts zeven minuten over een optreden deed.
Het resultaat van deze koerswijziging is wisselend. Dieptepunt is het zwalkende titelnummer, dat in de categorie ongepolijste demo’s vast hoog zou scoren, maar hier de plank volkomen misslaat. In het daaropvolgende nummer ‘Return of the Beserker’ slaat de band te ver door naar de andere kant: dit is geen snelle postpunk meer, maar lompe prutspunk.
News and Tributes is over het algemeen een degelijk album geworden, met een paar flinke missers. Het is zeker lovenswaardig dat The Futureheads verder proberen te kijken dan de opgefokte liedjes van het debuut. Dit levert zelfs een absoluut hoogtepunt uit hun carrière op, in de vorm van ‘Favours for Favours’: een briljant popliedje met de mooiste wisselwerking tussen twee zangers van het jaar. Het album is echter geen A Night at the Opera in new wave-versnelling geworden, daarvoor mist het gelaagdheid en diepgang. Is dat erg? Ach, Freddie Mercury schreef ‘Bohemian Rhapsody’ ook pas tijdens de opnames van album nummer vier.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-futureheads/news-and-tributes/13010/
Meer The Futureheads op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-futureheads
Deel dit artikel: