Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
rEVOLVEr heette de vorige plaat. Dat was niet alleen een goede naam voor die plaat; de Zweeds/Deense metalband slaagt er telkens in elk nieuw album het evolutionair logische vervolg op het vorige te laten zijn. Op The Dead Eye wordt dan ook de tendens van rEVOLVEr naar een meer melodieus, maar ook progressiever geluid doorgezet.
Dat gaat wel ten koste van het thrashgehalte. The Dead Eye is niet de headbangklassieker die One Kill Wonder was en heeft ook niet die balans tussen brute kracht en fijnzinnig vernuft die rEVOLVEr zo een fantastische plaat maakte.
The Dead Eye is progmetal die hard werk van de luisteraar vereist. Die luisteraar kan zich daar dan ook nog eens op verkijken, want meer melodie wordt, zeker in de metal, vaak gelijkgesteld aan ‘toegankelijker’ en het progressieve van The Dead Eye zit ook niet in dingen als nummers van een kwartier met tien solo’s. De plaat is voor The Haunted wat The Great Southern Trendkill is voor Pantera: het zo ver mogelijk oprekken van het eigen idioom met al je invloeden en technische. Dat maakt The Dead Eye ook typisch zo een plaat waar je als band apetrots op bent, maar die de fans vervolgens niet blieven, omdat je er niet op uit je dak kan gaan.
Voor beide standpunten valt iets te zeggen. Hetzelfde geldt voor de zang van Peter Dolving. Vergeleken met voorganger Marco Aro is hij oneindig veel expressiever. Op rEVOLVEr zit hij al vaak in de emotionele overdrive, maar The Dead Eye trekt hij helemaal naar zich toe met zijn vulkanische performance, die door producer Tue Madsen in de mix dan ook nog eens sterk wordt benadrukt. Je kunt het ontroerend vinden of irritant gehuilebalk, maar waar je niet omheen kan, is dat Dolving alles geeft.
Zowel de muzikale koers als Dolvings performance kunnen dus onderwerp van discussie zijn. rEVOLVEr is een beter uitgebalanceerde plaat, maar nummers als ‘The Medusa’, ‘The Medication’ en ‘The Prosecution’ torenen met kop en schouders boven de concurrentie uit. Wat vast staat, is dat de The Dead Eye een logisch, misschien zelfs onvermijdelijk gevolg is van de artistieke koers die The Haunted heeft gekozen en daarom een plaat is die gemaakt moest worden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-haunted/the-dead-eye/14305/
Meer The Haunted op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-haunted
Deel dit artikel: