Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wie nog twijfelde aan het intellect van meidenpopgroepje Frizzle Sizzle is bij deze in het ongelijk gesteld. Want zongen zij immers niet al in 1986 Alles Heeft een Ritme? De Japanse Toshiya Tsunoda begreep de boodschap en ging aan de slag met vibraties, trillingen, frequenties, sensoren en opnameapparatuur, om zo uit te komen bij poëtische, doch nogal hermetische geluidsexperimenten met ogenschijnlijk a-muzikale objecten. Om het niet leuker, maar wel makkelijker te maken noemt Tsunoda het gebodene gewoon bij de naam. En dus hebben we songtitels als 'Sine Waves Mixed With the Sound Of a Vibrating Surface' en 'An Aluminium Plate With Low Frequencies'.
Net als de titels is de muziek wat het is: schrille, lang aanhoudende geluiden van metaal, het versterkte geruis van de zee en lage, minimale, onbestemde tonen. Soms zijn de geluiden bekend. Hier en daar, zoals in 'Arrival, Kisarazu Bay', zijn het zelfs gewone straatopnamen, die niemand op een doordeweekse dag zou aanduiden als muziek. Door de geluiden buiten hun context te plaatsen en ze te bewerken vervalt het gewone in het vervreemdende, zodat je niet alleen leert dat een aluminium plaat een ritme heeft, maar dat er met een beetje hulp ook nog een effectieve drone in zit.
Ridge Of Underlation valt zeer zeker niet onder de gemakkelijke kost, maar hier zijn het dan ook ideeën, bedoelingen en achterliggende gedachten die prevaleren boven toegankelijkheid. In dat licht bezien is Ridge Of Underlation een interessante, abstracte luistertrip, maar met de wetenschap dat het geluid van sinusgolven schedelsplijtend scherp kan zijn zal niet iedereen zich na beluistering even gelukkig prijzen. Skrriiiiiiep!
http://www.kindamuzik.net/recensie/toshiya-tsunoda/ridge-of-underlation/12254/
Meer Toshiya Tsunoda op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/toshiya-tsunoda
Deel dit artikel: