Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met Kannibaal werkte Yevgueni – genoemd naar een Gainsbourg-song – zich twee jaar geleden naar de hoogste regionen van de Nederlandstalige popmuziek. Enige concurrentie was er toen in geen velden te bespeuren, maar dat is vandaag wel anders (zie de steile opmars van Fixkes, Gesman, Het Zesde Metaal en andere Noppes’).
Dat de groep rond zanger/songschrijver Klaas Delrue hierin schuldig pleit, is eerder een understatement dan een halve waarheid. Niet voor niets schopte het glimmende ‘Als Ze Lacht’ eind vorig jaar door naar nummer negen in 100 op 1 (de ulitieme lijst met beste Belgische songs allertijden) van Radio 1.
Nu is opvolger Aan De Arbeid gearriveerd en waar het debuut vooral tussen chanson, kleinkunst en luisterpop schipperde, mogen de gitaarsnaren vandaag iets strakker worden aangespannen. Dat leidt vanzelfsprekend tot een voller geluid en dat impliceert een wijder bereik. Naast Yevgueni doen ook pientere festivalorganisatoren er hun voordeel mee.
De grootste troef van de groep zijn en blijven echter de sanguinische en met branie doorregen teksten. Humor vormt eens te meer het perfecte tegengewicht voor alle ellende in de wereld. Knap is de manier waarop Delrue zijn personages permuteert tot karikaturen, met die garantie dat hij hen ten allen tijde een doekje voor het bloeden biedt.
Waar in songs als ‘Marcel’ (daklozen) en ‘Honger’ (politiek vluchtelingen) het sociaal engagement van de Yevgueni-aanvoerder het meest specifiek vertolkt wordt, knelt de broeksriem elders iets minder. Dolkomisch is ‘Morgen Komt Ze Thuis’, over een afwezige wederhelft: “De nachten zijn het langste, maar die hou ik juist heel kort.”
Met nummers als ‘Aan De Arbeid’ en ‘Manzijn’ zit het bovendien buitengewoon snor als eventuele airplay ter sprake komt. Hoe triomfantelijk dit duo zich een weg naar de luisteraar baant, zo ingetogen en druilerig is de met pianoakkoorden behepte afsluiter ‘Zo Donker’.
U kent dat laatste nummer vooral als ‘I See a Darkness’ (is er het voorbije decennium een pakkender treurlied gemaakt?) van Bonnie ‘Prince’ Billie, maar zo weet u meteen ook dat Yevgueni allerminst van foute smaak beticht kan worden. Kortom, de groep is uw erkenning en centen meer dan waard!
http://www.kindamuzik.net/recensie/yevgueni/aan-de-arbeid/15260/
Meer Yevgueni op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/yevgueni
Deel dit artikel: