Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
WIE?
Mike Kramer, Roger Kengen, Alfons Houben en Paul Seek. Dit viertal uit
Heerlen met de zo aardse namen, zorgen voor de nogal onaardse klanken van
The Evolution Garden. Oorspronkelijk was bassist Mike in 1997 in zijn eentje
begonnen als maker van soundscapes op synths en effecten, maar om het geluid
op te krikken trok hij twee gitaristen aan, Roger en Alfons. Daarna waren ze
nog niet geheel tevreden - te weinig lage tonen enzo - dus enter een
nieuwe bassist: Paul. Die werkt nu echter niet meer als bassist, maar als
synth- en effectenman, en Mike heeft zijn basgitaar weer uit de kast
getrokken. Volgt u het nog? Hoe het ook zij, de mannen uit Limburg zijn al
jaren aan de gang, timmeren hard aan de weg zoals dat heet, maar doen dat op
hun eigen manier. Vergelijk het maar met de opbouw van hun soundscapes:
rustig en bedachtzaam, maar nauwelijks tegen te houden.
WAT DOEN ZE?
Heel hard werken dus. Dat doen ze door middel van het maken van langgerekte
geluidslandschappen met postrock-achtige passages, Ambient Noir zoals
ze het zelf noemen. Hiervoor gebruiken ze bas, gitaar, drumpads, samples,
synths, en alles wat maar enigszins voorhanden is. Ze proberen zo vaak als
mogelijk op te treden, en aangezien het normale popcircuit niet bijzonder
veel mogelijkheden biedt voor hun muziek, zijn ze nu vooral erg
geïnteresseerd in samenwerkingen met filmmakers en andersoortige
beeldende artiesten.
WAT MAAKT ZE ZO GOED?
Dat ze zich niets aantrekken van postrock-conventies en-tradities omtrent
het maken van soundscapes. Als ze vinden dat een idee maar een korte
uitwerking behoeft zullen ze het nooit uitrekken tot vervelende proporties;
ze zijn eigenlijk zelfs verbazend to-the-point voor dit soort muziek.
Verder lijkt het nergens op, en dat is nogal wat in de redelijk overbevolkte
soundscape-underground. Originaliteit is daar soms ver te zoeken, maar The
Evolution Garden slaagt erin om toch juist dat te zijn. Geen moment wordt de
makkelijke weg genomen, bijvoorbeeld door een idee steeds verder uit te
rekken en aan te dikken tot een luide crescendo; eerder wordt er gekozen
voor een, vaak onverwachte, introspectieve aanpak.
EN DE TOEKOMST?
Dan hebben ze het liefst hun eigen vliegtuig om de hele wereld rond te
trekken, zodat ze voor miljoenen euri en miljoenen mensen kunnen optreden.
Mocht dat niet lukken, dan zijn ze ook tevreden met platendeals bij
bijvoorbeeld labels als Kraak3, Staalplaat, Constellation, Warp,
Narrominded. Wij op de KindaMuzikredactie, toch wel licht fan van The
Evolution Garden, vinden dat ze maar eens een mailtje naar Alien8 moeten
sturen, waarna ze weleens leuk zouden kunnen samenwerken met Shalabi Effect
of set fire to flames. Of naar het Noorse Rune Grammofon, want Supersilent
is ook niet heel erg ver weg in het Evolution Garden-geluid. Ze gaan in
ieder geval zeker door met optreden met beelden erbij (geïnteresseerde
filmmmakers zouden zeker eens op hun site moeten kijken), en verder leggen
ze de laatste hand aan hun officiële debuut Memento. Tot die
tijd kunnen we ons tegoed doen aan hun heerlijke rehearsal-sessies en
hun 3" met de lange titel Shadows Defying the Laws of Traditional
Opinions about How Light Manifests Probing the Possibilities to Achieve a
New Concept of Life. Meer dan een hele mond vol, maar dat mag de pret
niet drukken.
The Evolution Garden speelt op 27 september (met visuals!) op het Freefall festival in De Nor in Heerlen (www.nor.nl). Ze staan gepland om 20.00 uur.
http://www.kindamuzik.net/toekomstmuziek/the-evolution-garden/next-big-thing-the-evolution-garden/4076/
Meer The Evolution Garden op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-evolution-garden
Deel dit artikel: