Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
WIE?
Frontman Ben Gibbard van het indie/emo-gezelschap Death Cab For Cutie en Dntel (a.k.a. Jimmy Tamborello) die tevens electro maakt bij Figurine, besluiten de krachten te bundelen. Vanuit hun woonplaatsen Seattle en Los Angeles blijven ze tapes naar elkaar sturen tot een langspeler vol electropop een feit is. Ze noemen zich The Postal Service.
WAT MAAKT THE POSTAL SERVICE ZO SPECIAAL?
Speciaal voor de samenwerking met Ben Gibbard is Dntel de wat meer poppy en dansbare kant opgegaan. Op het in februari 2003 te verschijnen Give Up worden we nog voorzichtig onthaald met ‘The Distinct Sleeps Alone Tonight’ met handclap-achtige beats, maar zelfs bij deze track wordt al snel een stuk opzwepender. Het Dntel geluidenarsenaal glijdt overal zacht doorheen en achtergrondvocalen nemen Jen Wood en Jenny Lewis van Rilo Kiley voor hun rekening. Het album kent slechts enkele muzikale rustpunten en blijft van begin tot eind ijzersterk. De junglebeats van afsluiter ‘Natural Anthem’ maken het werk helemaal af.
WAT MAAKT ZE ZO GOED?
The Postal Service is een samenwerking waar Peppi en Kokki u tegen kunnen zeggen. Zoals Dntel in een eerder interview al zei: “Ik houd van stemmen met wat tekortkomingen. Een beetje teder en melancholisch; emotionele menselijke vocalen.” Nou zijn de vocalen van Gibbard zeker wel goed genoeg, maar Idols zal hij er niet mee winnen. Maar bij de poppy electro sluit hij perfect aan. Zoals op het pakkende en verlavende ‘Such Great Hights’ waar hij elke zin met een hoge toon begint. Hij glijdt als het ware over de warme electronicageluiden die Dntel hem voorschotelt. En speelt tevens nog wat gitaar in het intermezzo. De gitaar die op de meest verrassende plekken van het album terugkomt. Maar eigenlijk ook compleet onopvallend, want Dntel is zo gevarieerd bezig dat het er als vanzelfsprekend bijhoort. En probeer hierbij maar eens stil te blijven zitten. The Postal Service vult elke track tot in het detail in: van de juiste intro tot de juiste outro. Geperfectioneerde electropop met Ben Gibbard’s zang als leidraad en tonen, geluiden en beats van Dntel die rillingen bezorgen. De tonen in het begin van ‘Clark Gable’ en ‘We Will Become Silhouettes’ vormen zachte en mysterieuze melodieën die onmiddellijk verlangen naar meer. En dat doet heel Give Up van The Postal Service.
EN DE TOEKOMST?
Goed, de heren hebben natuurlijk andere verplichtingen en verantwoordelijkheden. De heren wonen ook ver uit elkaar, want zelfs het album is dus op verschillende plaatsen opgenomen. Maar niet getreurd: er zit al een tour aan te komen in de Verenigde Staten. De hoop is dus dat ze ook eens deze kant op gaan komen. En waarom ook niet? Give Up zal nog wel eens beter ontvangen kunnen worden dan de beide heren ooit voor mogelijk hadden kunnen houden. Een uitmelkproject als The Gorillaz zal het zeker niet worden, daar zijn ze beiden te productief voor. Dus geen P-sides en nieuwe remixes. Maar dit samenwerkingsverband is m.i. zó succesvol en aanstekelijk genoeg dat een vervolg bijna niet uit kan blijven. Toch?
http://www.kindamuzik.net/toekomstmuziek/the-postal-service/next-big-thing-the-postal-service/2238/
Meer The Postal Service op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-postal-service
Deel dit artikel: