Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met een bandnaam als The Good Life en een titel als Album of the Year verwacht je een fikse dosis optimisme. Niet dus. Welkom in de wereld van Tim Kasher, de wereld van complexe relaties en one-night stands. Kasher, beter bekend als de voorman van de band Cursive, begon The Good Life als een project waarin hij zijn rustigere werk kwijt kon. Een uit de hand gelopen hobby, want met deze release heeft The Good Life uit Omaha, Nebraska inmiddels drie albums en een e.p. op zijn naam staan.
Maar rustiger werk betekent niet vrolijker werk. Net als bij plaats- en labelgenoot Conor Oberst van Bright Eyes is de scheidslijn tussen werkelijkheid en fictie vaag in de teksten van Tim Kasher. Als we Kasher moeten geloven, dan neukt hij flink in de rondte. De hoofdpersoon (Kasher?) in ‘Notes in his pockets’ is een niet al te integere barbezoeker die elke avond een andere vrouw mee naar huis neemt. Slechts zelden – zoals in ‘Inmates’, een duet met Stephanie Drootin – klinkt Kasher gevoelig en oprecht. In het gros van de nummers heerst sarcasme (“The first time that I met her / I was throwing up in the ladies room stall”, sneert hij in de openingstrack) en zingt hij over ontrouw en seksuele omzwervingen. “Is he out with your cousin again? You don’t know where your cousin’s been. I heard he’s running with a prostitute.” (in ‘You’re no fool’).
Bij Cursive gaan deze openbaringen hand in hand met overrompelende tempowisselingen en harde gitaren. Bij The Good Life is het allemaal wat gemoedelijker, wat de voordracht van Kasher nog meer op de voorgrond plaatst. Net als bij Robert Smith (The Cure) klinkt zijn stem alsof hij licht verkouden is. Het is knap dat Kasher zich staande houdt in twee verschillende disciplines: de hoekige, schreeuwerige indie van Cursive en de ‘softe’ indie van The Good Life. Niet alle nummers op Album of the Year zijn even sterk, Kasher heeft over de breedte betere albums gemaakt met Cursive. Maar de plaat heeft zeker sterke momenten, zoals ‘Notes in his pockets’, het negen en een halve minuut durende ‘Inmates’ en ‘Lovers need lawyers’. En dat maakt dit met recht het “Break-up Album of the Year”.
http://www.kindamuzik.net/recensie/the-good-life/album-of-the-year/7026/
Meer The Good Life op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/the-good-life
Deel dit artikel: